יום הנוטלה העולמי: הידעת? כמות הנוטלה המיוצרת בעולם בשנה יכולה להקיף את כדור הארץ כמעט פעמיים‎

 

לקראת יום הנוטלה העולמי שיתקיים ב-5 בפברואר:
הידעת? כמות הנוטלה המיוצרת בעולם בשנה יכולה להקיף את כדור הארץ כמעט פעמיים
נוטלה, ממרח השוקולד על בסיס אגוזי לוז, נחשב לאחד הממרחים האהובים ביותר בישראל וברחבי העולם ומופץ כיום בכ-160 מדינות שונות. הממרח האהוב הומצא באיטליה לפני 70 שנה, הוא מצוי כמעט בכל מטבח - ומלווה את התפריט הקולינרי של ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם.
 

 
 
איך כל זה התחיל?
בעקבות מלחמת העולם השנייה, נוצר מחסור באספקת הקקאו באירופה. פיטרו פררו, קונדיטור מהעיר 'פיימונט' שבאיטליה, הבין את המחסור והמציא מוצר מתוק עשוי אגוזי לוז, סוכר וכמות מועטה של הקקאו, שהיה נדיר באותם ימים. בתחילה הוא עיצב אותו בצורת גוש אותו ניתן לחתוך ולהגיש על לחם.
מספר שנים לאחר מכן, בנו של פיטרו פררו, מישל, שיפר את המתכון בתהליך של ניסוי ותהייה ויצר את הנוטלה שהפכה לממרח האהוב שאנו מכירים עד היום. בשנת 1975 הגיעה הנוטלה לראשונה לישראל.
 

 
 
יום הנוטלה העולמי: שרה רוסו, בלוגרית אמריקנית ממוצא איטלקי ואוהבת נוטלה מושבעת, החליטה להקדיש יום אחד בשנה לממרח האהוב עליה. כך, ב-5 בפברואר 2007, נקראו כל אוהבי נוטלה להתאחד ומאז, יום נוטלה העולמי הפך לאמצעי להוקיר את נוטלה וכן הזדמנות להכיר לרבים אחרים את נוטלה בפעם הראשונה.
 

 
 
בשנת 2015, העבירה שרה רוסו את יום הנוטלה העולמי לפררו על מנת לעזור ליום זה לגדול ולצמוח לשנים הבאות.
5 עובדות שלא ידעתם על נוטלה:
1. הנוטלה לא הומצאה כממרח. בצורתה המקורית היא הוגשה כגוש אותו ניתן לחתוך ושמו היה 'Giandujot', על שם דמות קרנבל ידועה בזמנו.
2. בנו של פיטרו פררו, מישל, שיפר את המתכון ובשנת 1964, בתהליך של ניסוי ותהיה, יצר את הצנצנת הראשונה של קרם אגוזי לוז וקקאו, שהפך לימים לנוטלה - הממרח המפורסם ביותר בעולם.
3. עם כמות צנצנות הנוטלה אשר נמכרות מדי שנה, אפשר לכסות את החומה הסינית 8 פעמים.
4. עם כמות צנצנות הנוטלה המיוצרות מדי שנה, ניתן לתחם את שפת נהר הדנובה הענק 26 פעמים.
5. כמות הנוטלה המיוצרת בשנה, שוקלת כמו בניין האמפייר סטייט.