באדיבות סוגת: מתכון לחלה ארץ-ישראלית של אורלי פלאי ברונשטיין

 


 

 

 


 

  

 

 

צילומים:  קשת זאבי, נמרוד סונדרס



בראש השנה נוהגים לאפות חלות עגולות ומתוקות - סמל לשפע, התחדשות והמשכיות. אורלי פלאי ברונשטיין מציעה גרסה חדשה של חלה רכה, עשויה כדורים-כדורים, מסודרים בתוך סיר-פלא.

השנה החדשה הבאה עלינו לטובה היא הזדמנות מצוינת לחגוג את האיחוד בין ״מלח הארץ״, ״סוגת״ ו״עץ הזית״ שהאנשים שלהן עושים הכל כדי להביא למטבח שלכם חומרי גלם מזינים ואיכותיים. לכל אחד ממרכיבי המתכון יש תפקיד חשוב וקריטי בהצלחת החלה הארץ ישראלית שלפניכם: הקמח נותן את הגוף, שמן הזית מעניק את המרקם הרך, הטעם והעסיסיות לאורך זמן, ואילו המלח, שמתווסף בכמות קטנה יותר מכל השאר, חשוב וחיוני לכל כך הרבה דברים: הוא מאט את התפיחה של הבצק, מחזק את המבנה של המאפה, וכמובן מחדד את הטעם והגוון שלו. מתכון קל להכנה ולעיצוב, גם בלי לדעת איך קולעים חלה. מתקבל מאפה יפה שתשמחו להניח במרכז השולחן. נוח מאוד לבצוע מהחלה בקלי קלות, ללא צורך בסכין.

חלה ארץ-ישראלית/ מתכון של אורלי פלאי ברונשטיין לסוגת

חומרים לחלת כתר בסיר פלא + חלה רגילה או 5 לחמניות (צ׳ופר):
1 קילו קמח לחם כוסמין לבן ״סוגת״ או קמח לבן ״סוגת״
2 כפות שמרים יבשים
100 גרם (1/2 כוס) סוכר
480 מ״ל (2 כוסות) מים מסוננים
3 כפות דבש
1 ביצה גדולה
1 כף מלח דק ״מלח הארץ״
100 גרם (1/2 כוס) שמן זית ״עץ הזית״
להברשה ולציפוי:
ביצה טרופה עם כפית דבש וקורט מלח
עשבי תיבול ארץ ישראליים, מלח גס, זרעי קצח, פרג ושומשום
 

 

מכינים את הבצק:
במיקסר עם וו לישה מערבלים קמח, שמרים יבשים וסוכר. יוצקים מים תוך כדי ערבול. מוסיפים גם דבש, ביצה, מלח ושמן זית וממשיכים ללוש כ-8 דקות, עד שהבצק נאסף לכדור, המרקם שלו חלק וגמיש, וכולו נאסף סביב וו הלישה וניתק מדפנות הקערה.
*חשוב: לפעמים צריך לעצור את פעולת הלישה ולאסוף את שאריות חומרי הגלם מהדפנות או מהתחתית (זה תלוי במיקסר). אוספים וממשיכים ללוש עד לקבלת כדור מושלם. אם הבצק מרגיש יבש אפשר להוסיף טיפ-טיפה מים או שמן ואם הוא רטוב אפשר לבזוק עליו מעט קמח.

מתפיחים, מעצבים, שוב מתפיחים: משמנים את כדור הבצק ומניחים בקערה משומנת. זה חשוב לשמן, כדי שהבצק לא יתייבש ולא ייתפס בקערה כך שלא יוכל להתרומם בתפיחה. עוטפים את הקערה בשקית ניילון ומעליה מניחים מגבת (כי שמרים מעדיפים חושך). מתפיחים שעתיים או עד להכפלת הנפח או לילה במקרר.

חובטים בבצק כדי להוריד ממנו את האוויר. מחלקים ל-26 חלקים פחות או יותר שווים ומכדררים לכדורים. משמנים כל כדור בשמן זית ומניחים כ-20 כדורים בתבנית סיר פלא משומנת לקראת התפחה שניה. מכסים ומתפיחים עוד כחצי שעה עד שהכדורים תפוחים יפה. את 6 הכדורים הנותרים מניחים במעגל על תבנית נוספת או קולעים צמה כפולה או פשוט משאירים כלחמניות עגולות.

**בעקרון אפשר להניח את כל הכדורים בסיר פלא ולאפות חלה עצומה, אבל אני מעדיפה להשאיר מקום להתפחה.
מערבבים ביצה עם דבש ומעט מלח ומברישים בעדינות (הברשה ראשונה) את החלה ואת הלחמניות. מתפיחים ובינתיים מחממים תנור ל-160 מעלות טורבו או 170 ללא טורבו.

מברישים ואופים:
מברישים בביצה פעם שנייה, מפזרים עשבי תיבול, קצח, פרג ושומשום ומכניסים לתנור.
אופים 35-40 דקות או עד שהחלה שחומה יפה, והאפייה אחידה, כולל התחתית. לחמניות יסתפקו ב-25 דקות אפייה.

מוציאים את החלות מהתנור, ממליצה להבריש מיד בשמן זית ולכסות במגבת כדי לשמור על העסיסיות ולוודא שלא יתייבשו. עד לזמן הארוחה.
לפני ההגשה לשולחן החג, מסדרים על צלחת חגיגית, מטפטפים דבש ניגר, ומגישים לצד תפוחי עץ.





בתאבון וחג שמח!