יום הכלב הבינלאומי - הטיפים לגידול כלב בריא ומאושר

 צילום: יגאל פרדו



יום הכלב הבינלאומי שיצוין ברחבי העולם ב26.8, מהווה הזדמנות מצוינת להוקיר את חיית המחמד האהובה, חברנו הנאמן על ארבע וללמוד שבעה כללי מפתח לגידול כלב בריא ושמח. 
 

 

ד"ר דיויד רוזנבלט, הווטרינר של חברת ביופט, מסביר כיצד לשמור על בריאות הכלב שלכם בצורה מיטבית, היום ובכל השנה:

נפש בריאה בגוף בריא
כמו בבני האדם, גם בחיות מחמד, המצב הבריאותי מושפע מאד מהמצב הנפשי. אם הכלב שלכם מפגין התנהגויות חריגות ולא מקובלות, אם קיימים מקרים רבים בהם אתם נאלצים לכעוס ולנזוף (הכלב מושך ברצועה וקשה לטייל אתו, הוא כל הזמן בורח, הוא תוקפן, הוא כל הזמן נובח, הוא כל הזמן מנסה לגנוב אוכל ו/או מתחנן ליד שולחן האוכל של המשפחה, הוא עושה צרכים במקומות לא מקובלים ועוד ועוד…), חשוב מאד לקבל ייעוץ התנהגותי. התחילו בהתייעצות במרפאה הווטרינרית ושם יוכלו להנחות אתכם. הכלב שלכם אמור להביא לכם אושר והוא אמור להיות מאושר. אם לא כך הדבר, לא להרפות עד לפתרון הבעיות.
 
רפואה מונעת
כל גור כלבים צריך להתחיל בסדרת החיסונים שלו לא יאוחר מגיל שישה שבועות. חשוב להקפיד על משטר החיסונים בדיוק על פי הנחיות המרפאה הווטרינרית. חשוב לדעת שעל פי החוק בישראל, רק חיסון הכלבת הוא חובה, מכיוון שהמחלה יכולה לעבור לבני אדם. יתר חיסוני הרשות נותנים הגנה מפני מחלות שאינן עוברות לאדם, אך יכולות להרוג את הכלב שלכם. בנוסף, חשוב לבקר עם כלב במרפאה הווטרינרית בכל מקרה בו מודאגים. כל שינוי לא צפוי בהתנהגות, שינוי במשקל או בתיאבון, צליעה לא מוסברת, נגעים בעור, הקאות ו/או שלשולים מוגזמים, שיעול, הפרשות וכו' מצדיק התייעצות וטרינרית. בלי קשר לכל הנ"ל, הקפידו להגיע לפחות פעם בשנה, ועם כלב זקן פעמיים בשנה, למרפאה לבדיקה כללית וחיסונים.
 
טיפול נגד טפילים
הרבה יצורים קטנים, מרושעים ונצלנים מוכנים להיטפל לכלב שלכם. פרעושים, קרציות ותולעים הנטפלים לכלבים לא מהווים רק מטרד, אלא חלקם יכולים להעביר מחלות מסוכנות מאד. אין ממש חיסון נגד טפילים, אך יש טיפולים מונעים. הקפידו למלא אחר הוראות המרפאה הווטרינרית כשבוחרים במשטר טיפול מונע ומובטח לכם שקט נפשי בכל הקשור לאיום הטפילי.
 
תזונה נכונה
אחד ההבדלים העיקריים בין כלבי הבר לכלבי הבית הוא שלעומת בני דודיו בטבע, כלב הבית לא יכול לצוד וללקט את מזונו בעצמו. הוא נאלץ להסתפק אך ורק במזון המוגש לו על ידכם. לכן, בבחירת מזון יש לנו אחריות גדולה מאד. המזונות המסחריים הטובים הם מלאים ומאוזנים. כלומר, הם מכילים ביחסים מיטביים את כל רכיבי ההזנה להם כלבך זקוק, בהתאם לגילו. חוץ משוקולד ובצל (ועבור כלבים מסוימים ענבים), המכילים חומרים שהם רעילים לכלבים, אפשר לתת לכלב לאכול את כל מה שאנחנו אוכלים. אז למה לתת מזון מסחרי לכלבים? למה שפשוט לא יאכלו אתנו את מה שאנחנו אוכלים? התשובה היא שהסבירות שהכלב יקבל מהמזון שלנו את כל מה שהוא צריך קלוש ביותר. במזונות המסחריים המלאים ומאוזנים קיים כל מה שכלבים צריכים וזה מבטיח שלא יהיה לו כל מחסור. אפשר לתת קצת מזון ביתי, אך חשוב שלפחות 85% מהקלוריות של הכלב יגיעו ממזון מאוזן ומלא. בנוסף, חשוב להתאים את סוג המזון לכלב. ישנם מזונות מיוחדים לכלבים מיוחדים: מזון לגורים, מזון לכלבים בעלי עודף משקל, מזון לכלבים החיים בסביבה עירונית ועוד.
 
פעילות גופנית
כל כלב זקוק באופן קבוע לפעילות גופנית. ישנם גזעי כלבים שצריכים להוציא יותר אנרגיה, וישנם גזעים שיכולים להוציא פחות. בכל מקרה מדובר לכל הפחות ב-45-60 דקות פעילות ביום. מובן, שאם הכלב יוצא עם בעליו לריצה, הוא יקבל את מנת הפעילות שלו בזמן קצר יותר בהשוואה לכלב שיוצא להליכה. כלבים הסובלים מפעילות גופנית לא מספיק תדירה ובכמות לא מספיקה, עלולים לסבול מהשמנת יתר ולמחלות הנלוות להשמנה כגון מחלות מפרקים, בעיות עור, סכרת ועוד. אם אורח החיים שלכם לא מאפשר לכם לספק לכלב את מלוא הפעילות לה הוא זקוק, ניתן להיעזר במוליכי כלבים מקצועיים אשר ישמחו לקחת את הכלב לטיולי השלמה תמורת תשלום.
 
עיקור/סירוס
אם כלבכם אינו כלב גזעי אשר מיועד באופן מקצועי לרבייה, מומלץ לקחת אותו לווטרינר בהקדם לניתוח עיקור (כלבות) או סירוס (כלבים). המצב הבריאותי בממוצע של כלבות מעוקרות וכלבים מסורסים טוב יותר, בתנאי שמקפידים שלא יגיעו למצב של השמנת יתר. ראשית, כל שלל המחלות הקשורות לאברי הרבייה יורדות מסדר היום הרפואי: דלקות ברחם, סוגי סרטן שונים, בעיות בפרוסטטה ובקעים בכלבים זכרים ועוד. בנוסף, יש לכלבים סיכוי הרבה יותר קטן להיפגע ממצבים התנהגותיים הנלווים לפעילות מינית, כולל פגיעה בזמן שוטטות וקרבות בין כלבים.
 
בטיחות בסיסית
חשוב לא לאפשר לכלבים לשוטט ללא השגחה לא רק בגלל שזה אסור על פי דין, אלא גם על מנת להגן עליהם מפני דריסה, אכילת רעל, קרבות בין כלבים, הכשות נחש, נפילות מגובה ועוד. בנוסף, יש להקפיד לעולם לא להגיע למצב בו כלב יכול להתייבש או לקבל מכת חום. יש לאפשר תמיד גישה אל מים טריים וצוננים בכמות בלתי מוגבלת, וגישה לצל בכמות הולמת. בנוסף, לעולם לא להשאיר כלב בתוך מכונית סגורה. וודאו שאתם מכירים את מרפאת החרום הקרובה לביתכם ואם אתם נוסעים עם הכלב לחופשה, בררו היכן יש מרפאת חרום קרוב ליעד בו תשהו. במקרה חרום, הזמן שיכול לקחת בחיפושים אחר וטרינר תורן ו/או מרפאה המקבלת מקרי חרום עלול להיות זמן יקר מדי.

יום כלבים שמח!