כך תכינו את הסופגנייה המושלמת

כך תכינו את הסופגנייה המושלמת


הילה יבניאלי-בוכריס, מומחית האפייה של "הטחנות הגדולות של א"י", יצרנית הקמח הוותיקה מחיפה, נותנת לנו טיפים להכנת סופגניות



כן או לא אלכוהול?‬
שימוש באלכוהול בבצק בהחלט מומלץ. גם לשיפור הטעם בבצק (זכרו שבזמן הטיגון האלכוהול מתנדף ונשאר רק טעם ייחודי), אך בעיקר, האלכוהול עוזר בצמצום ספיחת השומן בסופגנייה בזמן הטיגון. 1 כף של ברנדי או כל אלכוהול אחר מועדף יספיקו. חשוב לזכור להוסיף את האלכוהול רק בשלב הסופי של הלישה כדי שלא יבוא במגע ישיר עם השמרים.




תפיחה נכונה
חשוב מאוד להקפיד על תהליך ההתפחה של הבצק. כדי לקבל סופגנייה אוורירית ונימוחה חשוב להתפיח את הבצק פעמיים, ופעם נוספת אחרי שחילקנו ויצרנו כדורים (או רידדנו וקרצנו עיגולים – לפי הדרך שאתם אוהבים).
התפיחה הכפולה של הבצק עוזרת לייצוב הבצק והופכת את הנקבוביות בו (החורים), לאחידות וקטנות יותר.
כדי להתפיח בצורה הנכונה ביותר, יש להוציא את האוויר מהבצק לאחר התפיחה הראשונה, לקפל את הבצק פעם אחת (או ללוש 1 דקה) ואז להניח לתפיחה נוספת במקום חמים ויבש.



צילום: מנחם גרייבסקי


אחידות הסופגניות
גודל אידיאלי לסופגנייה הוא 40 גר'. מ-1 ק"ג בצק יצאו כ-24 סופגניות.
חשוב שהסופגניות יהיו אחידות בגודל כדי שבזמן הטיגון הן יטגנו באופן שווה. משך הטיגון יושפע מגודל הסופגנייה.



צילום: מנחם גרייבסקי


סופגניות יפות
הדרך הפשוטה ביותר ליצירת סופגניות אחידות ויפות היא לחלק את הבצק לכדורים ולגלגל אותם ביד ליצירת כדורים עגולים, חלקים ואחידים.



טעם לוואי
לאחר גלגול הסופגניות רצוי להניח אותן לתפיחה אחרונה על משטח משומן ולא מקומח (גם אם מניחים על ריבועי נייר אפייה, לא לקמח את הנייר). הסיבה לכך היא כדי למנוע נפילה של קמח לתוך השמן החם. קמח בשמן יגרום לשריפה מהירה יותר של השמן וגם יגרום לטעם לוואי בסופגניות.



צילום: מנחם גרייבסקי




השמן
מומלץ להשתמש בשמן קנולה לטיגון ולא בשמן סויה או בשמן חמניות, מאחר ולשמן קנולה יש נקודת שריפה גבוהה יותר (כלומר ייקח יותר זמן לשמן להישרף לפני שנצטרך להחליפו).
טמפ' השמן המומלצת לטיגון הסופגניות היא 160 מעלות. רצוי להיעזר במד טמפרטורה כדי לשלוט בחום השמן. אם אין מד טמפרטורה - ניתן לבדוק בעזרת כף עץ:
טובלים את כף העץ בשמן החם, אם מופיעות  בועות קטנות = השמן התחמם והגיע לטמפרטורה הנכונה. אם מופיעות בועות גדולות = השמן חם מדי.
חשוב מאוד לטגן בשמן עמוק!
הנוסחה הנכונה לסופגנייה מושלמת:
תפיחה נכונה + טמפרטורת טיגון נכונה = פס לבן מסביב לסופגנייה = סופגנייה מושלמת!
ולסיום, חשוב לפזר אבקת סוכר רק לאחר שהסופגניות התקררו, אחרת הסוכר ייספג בסופגנייה.


מוצרים שכדאי להכיר, שניה לפני שמתחילים במלאכת הכנת הסופגניות:
לכבוד חג החנוכה תשווק "הטחנות הגדולות של א"י" מחיפה, אריזה חגיגית לקמח חיטה לבן בהיר, בעיצוב רטרו מקסים ועליה ברכה ל"חנוכה שמח" ומתכון לחג. כמו כן תשווק "הטחנות הגדולות של א"י" קופסת פח מהודרת בעיצוב תואם לאריזת הקמח, לאחסון פרקטי ודקורטיבי של קמח לאורך כל השנה.
אריזת הקמח לחג החנוכה היא חלק מסדרת "החגים" המיוחדת שהשיקה החברה, הכוללת חמש אריזות של קמח בעיצוב מיוחד לחגי ישראל – ראש השנה, חנוכה, פורים, שבועות ויום העצמאות. הסדרה זכתה בפרס הזהב לשיווק בתחרות האריזות העולמית היוקרתית WorldStar Packaging Award לשנת 2015.


צילום: מנחם גרייבסקי

מחיר אריזת קמח לבן בהיר: 5-3 ₪ (לאריזה של 1 ק"ג).



"תומר" מציעה מעדני פרי וקונפיטורות משובחות למילוי הסופגנייה במגוון טעמים של פירות

חברת "תומר", המתמחה בייבוא ושיווק מוצרי מזון, מציעה לקראת חג החנוכה מגוון טעמים וסוגים של מעדני פרי וקונפיטורות איכותיות וטעימות למילוי הסופגנייה


מעדני פרי איכותיים, במותג סן מורנו San Moreno), מבולגריה) המכילים 100% פרי, ללא תוספת סוכר, חומרים משמרים וצבעי מאכל. מעדני סן מורנו מוצעים במגוון טעמים: תות שדה, תפוז, מעדן אוכמניות כחולות, דובדבן, שזיף, 4 פירות, משמש ועוד. כשר למהדרין בהשגחת בד"ץ "בית יוסף".
מחיר: 10 ש"ח לצנצנת של 284 גרם.

קונפיטורות איכותיות במותג הקונפיטורות הידוע FRUPPA, (תוצרת תורכיה). הקונפיטורות עשויות מ-70% פרי, ללא חומרים משמרים וללא צבעי מאכל.
הקונפיטורות מכילות פירות שלמים או חתוכים, ומוצעות במגוון טעמים, בהם - משמש, דובדבנים חבושים ושזיף. כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל ובד"צ "בית יוסף". מחיר: כ- 13.90 ₪ (לצנצנת במשקל 450 גרם)

קונפיטורות 50% פרי, במותג "תומר", מכילים 50% פרי. ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. מוצעים במגוון טעמים: תות שדה, תפוזים, משמש, אננס ואפרסק. כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל. מחיר: 7.90 לצנצנת של 340 גרם.




"ממלכת החלבה" מציעה לחג החנוכה לשדרג את הסופגנייה במילוי טעים ומפנק – טחינה עם נוגט, ומציגה מתכון מעולה לחג

יצרנית החלבה והטחינה הוותיקה "ממלכת החלבה", המפעילה את חנויות הקונספט המיוחדות בשווקים מחנה יהודה, שרונה מרקט, שוק הכרמל ושוק צפון (ברמת החייל בתל אביב), מציעה לחג החנוכה לשדרג את הסופגנייה במילוי מיוחד, מזין ומפנק - טחינה עם נוגט.

הטחינה עשויה משומשום טהור 100% הנטחן באבני ריחיים בשיטה מסורתית השומרת על הערכים הבריאותיים של השומשום, ומשולבת בממרח נוגט עשיר העשוי מאגוזי לוז. טחינה עם נוגט מעולה למריחה על הלחם, ולשילוב במגוון מתכוני עוגות, עוגיות וקינוחים. בנוסף לטחינה עם נוגט מציעה "ממלכת החלבה" מגוון עשיר של טחינה בטעמים - מלוחים ומתוקים: טחינה עם שוקולד, טחינה עם זעתר, טחינה עם סילאן, טחינה עם צ'ילי חריף ועוד.
מחיר טחינה עם נוגט: 35 ש"ח ל-500 גרם.
כשרות – בד"ץ העדה החרדית ירושלים.
להשיג בחנויות "ממלכת החלבה": בשוק מחנה יהודה, בשרונה מרקט, בשוק הכרמל ובשוק צפון (רמת החייל בתל אביב).

לכבוד החג מציעה "ממלכת החלבה" מתכון חגיגי להכנת סופגניות במילוי טחינה עם נוגט

מצרכים ל-20 סופגניות:
4 כוסות קמח
4 חלמונים
4 כפות שמן
4 כפות סוכר
2 וחצי כפות שמרים יבשים
1+1/2 כוסות מים פושרים
קופסת טחינה עם נוגט של "ממלכת החלבה"
קורט מלח
טחינה עם שוקולד של "ממלכת החלבה"
סוכריות צבעוניות


אופן ההכנה:
מערבבים את השמרים עם כף סוכר ומים פושרים ומכסים. משהים כ-10 דקות לתסיסה.
מנפים את הקמח לקערת מיקסר. יוצרים גומה ומוסיפים את השמרים, החלמונים והמלח ומערבבים עד לקבלת בצק חלק.
לשים את הבצק, מקמחים ומכסים במגבת להתפחה למשך כשעה.
על גבי משטח מקומח מרדדים את הבצק לעלה בעובי של כ-2 ס"מ, וקורצים עיגולים בעזרת כוס ויוצרים כדורים. משמנים את הכדורים קלות ומשהים להתפחה נוספת כ- 20 דקות.
מטגנים את הסופגניות בשמן עמוק משני הצדדים.
מוסיפים את המילוי של הטחינה עם נוגט לתוך הסופגניות בעזרת מזרק.
לפינוק נוסף – אפשר למרוח על הסופגניות טחינה עם שוקולד ולפזר מעל סוכריות צבעוניות.

על "ממלכת החלבה":
"ממלכת החלבה", מיצרניות החלבה והטחינה הוותיקות בארץ, החלה את דרכה עוד במרוקו בייצור חלבה על ידי סב המשפחה. הסבא העביר את הידע לנכדו – אלי ממן, והוא הקים את "ממלכת החלבה" הראשונה בשוק מחנה יהודה בירושלים – הנחשבת לאחד מעמודי התווך של השוק. שמה של "ממלכת החלבה" על מוצרי הטחינה והחלבה המשובחים שלה הולך לפניה כבר עשרות שנים. לפני כשנה פתחה ממלכת החלבה חנויות קונספט דומות לזו שבמחנה יהודה גם בתל אביב – בשרונה מרקט, ברמת החייל ובשוק הכרמל.


חנוכה שמח!