חרדה דיכאון ופחד מאזעקות - לא רק אצל בני אדם המצב מתוח והכלבים שלכם סובלים, איך תעזרו להם?

כתבת אורח מאת: ד"ר טל שפיצן, וטרינר ויועץ לחברת פורינה

 

הלילות האחרונים מתוחים כאן מאד. בלב הדממה מפלחת את האוזן אזעקה וקולות של נפץ. כולם דוהרים למקלטים עם בני הזוג והילדים וגם חיות המחמד שלנו אמורים לרדת איתנו, הפחד הוא לא רק נחלתם של בני האדם אלא גם של חיות המחמד, גם הם סובלים מדאגה, חרדות וחוסר מנוחה. כלבים הם בעלי חיים רגישים וחברתיים, וככאלה הם מגיבים ומפנימים את המתרחש סביבם.

אחת מהרגישויות המוכרות ביותר בקרב כלבים היא חרדה מרעש. מקור העניין בעובדה די מדהימה שרבים לא מכירים: כלבים בריאים שומעים בעוצמה חזקה פי שלוש ויותר מאדם ממוצע. המשמעות היא שכלבכם חווה כל רעש בעוצמה הרבה יותר דרמטית מהאופן בו אתם חווים אותו. תארו לכם כמה אתם נלחצים מקולן של האזעקות והיירוטים, הכלבים שומעים זאת בעוצמה רבה יותר. תוסיפו לכך את היכולת של כלבים לקלוט צלילים גבוהים שאנחנו כלל לא שומעים – ותוכלו להבין שאינכם מגדלים כלב פחדן אלא הוא רגיש במיוחד לצלילים ורעשים המתרחשים סביבו, גם כאלה שלא נראים לעין. 
 
קרדיט צילום: יח"צ פורינה

 

אפילו בתקופת החורף בזמן סופות רעמים, ביום העצמאות כשיש זיקוקים בחוץ, או כאשר אוטובוסים ומכוניות מרעישים בפתאומיות – כל אלה עלולים להשפיע על כלבכם ברמות שונות עד כדי התקף חרדה קשה. אז בזמנים של מתיחות ביטחונית בהם כולנו נמצאים בסטרס – על אחת כמה וכמה.

פסיכולוגיה לכלבים : זיהוי מצב חרדה
כשכלב לוקה בהתקף חרדה, קל לזהות את הסימנים לכך: הוא רועד בכל גופו, מרייר, הדופק שלו מואץ, אישוניו מורחבים, הוא מלקק עצמו בחוזקה בכפות הרגליים ולעיתים אף מתחיל לייבב. כלב במצב זה ינסה לתפוס מחסה מתחת לספה או לשולחן ולעיתים יקפוץ עליכם במטרה לקבל הגנה ותמיכה.
במקרים קיצוניים הוא אף עלול לאבד שליטה על צרכיו, להפוך לתוקפן, להתרוצץ בפראות, לנבוח וליילל ללא הפסקה.

בימים האחרונים שמענו גם מקרים בהם כלבים ניסו לברוח מהבית, גם במחיר של שבירת חלונות, תריסים ודלתות. כלב שמצליח, עלול לרוץ רחוק בניסיון להימלט מהגורם המבהיל. פעמים רבות הבריחה הזו מביאה לכך שהוא הולך לאיבוד או חלילה ניפגע מרכב חולף.
חשוב לציין שלא כל הכלבים סובלים מחרדת רעשים, וכלבים רבים מתרגלים אליהם במשך הזמן. יש כמובן כלבים שמאומנים לסייע למשטרה ולצבא ואינם נרתעים כלל מרעשים חזקים, וכלבים קשישים שאינם שומעים טוב.

בנוסף ליכולת השמיעה שלהם, חלק מהחרדות אותם חווים הכלבים מרעש נובע מגורמים תורשתיים (גזעי כלבים מסוימים חשופים יותר לחרדות מאחרים) וחלק אחר מטראומת עבר שחווה הכלב. לעיתים אפילו חוויה ראשונית לא טובה בעת רעשי רעמים שעוררו פחד טבעי, יכולה להתפתח לחרדה בעתיד.
במקרים אחרים גם תגובה חרדתית או בהלה שלנו, עלולות לייצר חרדה והרגשת חוסר ביטחון אצל הכלבים ולכן כדאי מאד שנטפל בעצמנו אם אנחנו מרגישים צורך, נבקש עזרה ונקבל תמיכה וכך נוכל להוות תמיכה ראויה לחיות המחמד שלנו.

הנחיות לשעת חירום
על פי ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית יש להיערך לעת חירום שכזו והם נתנו מספר כללים חשובים:
ראשית, הכינו את המרחב המוגן באופן נוח, נגיש ונאות, וודאו שיש בידיכם כלי אוכל ושתייה זמינים, כמו גם מזון ומים בכמות מספקת גם לבעלי החיים, בעיקר בעת חשש לאירוע מתמשך או שהייה ארוכה.
הצטיידו מבעוד מועד באמצעים לניקוי ופינוי הפרשות (שקיות, מגבונים וכד׳) במידת האפשר מומלץ להשתמש בכלובי נשיאה לבע״ח.

מומלץ להיוועץ ברופא/ה או במרכז הרפואי הווטרינרי המטפל עבור בעלי חיים הסובלים מחרדות.
במקרים בהם בעל החיים מטופל בתרופות דרך קבע, וודאו הימצאות/זמינות של התרופות בכמות מספקת. מומלץ להחזיק תיק עזרה ראשונה ברשותכם ולמקמו במידת האפשר במרחב המוגן או בקרבתו.

פרטים מזהים חשובים מאד
רשמו פרטים מזהים על כלובי הנשיאה או על הקולר - שם בעל החיים, שם הבעלים ומס׳ טלפון להתקשרות, שם הוטרינר/ית המטפלים והאם מטופלים באופן כרוני בתרופות ואילו.
במידה והונחיתם ע״י פיקוד העורף ו/או נאלצתם להתפנות, פנו עמכם את חיות המחמד והיוועצו ברופאים המטפלים או בעמותות, על פתרונות זמניים אפשריים אם לא ניתן לפנות את בעל החיים יחד איתכם. תרגלו במידת האפשר עם בני המשפחה וחיות המחמד את המעבר למרחב המוגן ממ״ד/חדר מדרגות או מקלט/מיגונית, השתדלו לעשות זאת באופן רגוע ולהשרות ביטחון גם על חיות המחמד אם
תרגיעו את עצמכם לראשונה, הרוגע שלכם ישפיע מיידית על חיית המחמד שלכם כך שתבין מיד שיש לה על מי לסמוך, ותירגע.


נסו ככל הניתן להפחית את החשיפה לרעש. כמו לדוגמה סגירת החלונות בבית או הגפת ווילונות על מנת שחית המחמד לא תחוש את הבזקי האור.

שמרו על קור רוח עד כמה שניתן והפחיתו היסטריה. העניקו מגע, ליטוף וטון מרגיע, דעו שזהו צעד הדדי : תוך כדי הרגעת בעל החיים אנחנו מרגיעים ומפחיתים את החרדה שלנו. זה עבוד נהדר אצל ילדים ומבוגרים כאחד.

ושנזכה לימים של שקט גם עבורנו וגם עבור חיות המחמד שלנו.

תוכלו למצוא הוראות מפורטות וכן לשאול שאלות באתר פורינה