טחינה ומעגלי החיים – כיצד תורמת הטחינה לתינוקות, מתבגרים ולגיל השלישי?



מאת ד"ר עומר גלעדי
האם יש מזון שטוב לצרוך בכל גיל? מגמה חדשה שהולכת ומתפתחת בשנים האחרונות מצביעה על אוכל המותאם לפי הגיל שלנו, הצרכים הפיזיים ואפילו הרגשיים שלנו. מה יש בטחינה שהופך אותה לטובה עבור תינוקות, מתבגרים ומבוגרים?
 
הצילום בחסות חברת "אחווה"
 

היום הכל מותאם אלינו אישית: הנייד, הנטפליקס ואפילו הרפואה. אז למה לא המזון? התאמת האוכל לפי גיל, צרכים פיזיים ואפילו למאפיינים רגשיים, היא מגמה חדשה שהולכת ומתפתחת בשנים האחרונות. בכל קבוצת גיל ניתן לסמן סוגי מזון המכילים מבחינה תזונתית, את הערכים להם הגוף זקוק יותר מכל. לצד אלו, ישנם מזונות בריאים שיכולים להיטיב גם עם צעירים וגם עם מבוגרים בכל שלבי החיים. בואו נראה את זה על ידי דוגמא של מזון פשוט אך מלא יתרונות כמו טחינה: אותו ממרח גרגירי שומשום סמיך שמוכר בכל העולם, ובישראל בפרט, בצורות, צבעים ושימושים שונים.
 
גיל הילדות
מבחינת תזונה גיל הילדות הינו קריטי והוא יכול לקבוע האם הילד יצרוך מזונות מגוונים ובריאים בהמשך חייו או יתרגל לאוכל פחמימתי, מלא סוכר ושומן. כל אימא צעירה יודעת כמה חשוב לחשוף את הילד לשלל מזונות, בשלל צבעים ומרקמים. מגנזיום, סידן וברזל הם רק חלק מהיתרונות שיש לטחינה להציע לגוף צעיר ומתפתח הזקוק להם כדי לגדול. חשוב במיוחד עבורם הוא הסידן, החיוני לחיזוק העצמות. הטחינה יכולה להשתלב בתפריט בצורה מושלמת כמעט בכל סוג מאכל, החל מכריך, דרך רוטב ועד שייק בריאות. טחינה בשילוב דבש או סילאן יכולה להיות חטיף בריא לילד שיעניק אנרגיה זמינה ובריאה יותר מכל ממתק.
הורים טבעונים וצמחוניים השואפים לגדל את ילדיהם ללא מוצרים מן החי, מבססים חלק ניכר מהתזונה על טחינה ומוצרים בהם היא מככבת, כמו חומוס, חלוה, מרכיב חליפי לביצים בעוגות, סנדוויצ'ים ופשטידות.
את הטענות כי לא ניתן לגדל ילדים טבעוניים או צמחוניים בריאים, תמצאו מופרכות בגוף נרחב של מחקרים מדעיים. מחקרים שנערכו באוכלוסיות של ילדים צמחוניים וטבעוניים במערב הוכיחו כי התפתחותם תקינה. מחקר שנערך במחלקה לתזונה שבמרכז לשליטה במחלות באטלנטה, בדק גדילה של 404 ילדים צמחוניים בין הגילים ארבעה חודשים עד עשר שנים, שגדלו ביישוב קהילתי בטנסי. מדדים של גובה ומשקל ביחס לגיל ושל משקל ביחס לגובה הושוו לנתונים הכלליים של אוכלוסיית ארצות הברית, ונמצא כי רוב הילדים היו בטווח הנורמלי.
 
גיל ההתבגרות
ילדים בגיל ההתבגרות, שהינו גיל הצמיחה המשמעותי, זקוקים לאוכל משביע, המכיל המון אנרגיה זמינה וחיונית, ולמזונות שיש בהם שומן בריא, בדרך כלל ממקור צמחי. מכל הבחינות האלה טחינה היא ללא ספק הכוכבת הראשית. הטחינה יכולה להיות מצוינת גם לספורטאים בשל היותה עשירה במינרלים חיוניים שהם חשובים לבריאות הגוף ולפעילות התקינה של השרירים, בהם אשלן, זרחן, סידן, מגנזיום, אבץ ונחושת.
ברזל הוא אחד המינרלים החשובים לגוף שלנו בכל שלב בחיים, במיוחד לעובדים בעבודות פיזיות, לחיילים, וכמובן למתבגרים. הברזל חשוב להפקת האנרגיה בתוך השריר ולהובלת חמצן לתאים. חומצות האמינו בטחינה הן מרכיב חשוב ביותר לתזונת מתבגרים, הדורשים תחלופה וחידוש מתמיד של התאים, והן משמעותיות במיוחד עבור חידוש רקמות השריר והעור. חשוב לזכור שלוויטמין C השפעה חיובית על ספיגת הברזל בגוף ולסידן השפעה שלילית עליו, לכן כדאי לשלב בארוחה, לצד הטחינה, גם כוס מיץ תפוזים ולהימנע ממזונות חלביים.
 
גיל הבגרות
גיל הבגרות מאופיין על ידי תקופות של סטרס ופעילות מוגברת, כמו בעת גידול ילדים והצורך בתפקוד ממוקד ויעיל לאורך זמן, כולל מחסור בשעות שינה. ויטמינים מקבוצת B חשובים מאוד במצבי סטרס ועומס שהם אופייניים בתקופת חיים זו. בתקופות אלה אנחנו מעוניינים לשמור על מערכת הלב וכלי הדם שלנו, הנוטים להינזק מסטרס, בריאים, ואחת הדרכים לעשות זאת באמצעות תזונה היא להפחית את כמויות ה"כולסטרול הרע" (LDL) ולשמור על רמות מיטביות של "הכולסטרול הטוב" (HDL). הורדת הכולסטרול מסוג LDL, הנצמד לדפנות כלי הדם וגורם לחסימות, היצרויות ואוטם בעורקים, מתאפשרת בין השאר בזכות פיטוסטרולים, מרכיבים הנמצאים בזירעוני השומשום. מחקר שנערך באוניברסיטת מנאופיה שבמצרים חקר יתרונות תזונתיים ובריאותיים של טחינה וקבע כי צריכה יומית קבועה של 40 גרם טחינה במשך מספר שבועות מסייעת בשיפור ערכי הכולסטרול בדם.
אחד מיתרונות הטחינה הבולטים הוא כמובן החלבון. השומשום מכיל כ-20% יותר חלבון בהשוואה לגרעינים אחרים. גרעינים בפני עצמם נחשבים מלאי אנרגיה שכן הם נועדו להצמיח את הצמח כולו מאפס ולכן מצוינים גם לתזונה שלנו. בטחינה יש חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 6 ו-9 וכן מרכיבים המסייעים בהגנה על תפקוד הלב ולחץ הדם.
 
הגיל השלישי
אחת הבעיות הנפוצות בגיל השלישי היא אנמיה. מחקר תזונה בנושא אנמיה שנערך בקרב בני הגיל השלישי באוניברסיטת אנקרה שבטורקיה בשנת 2018, קבע כי תזונה מספקת ומאוזנת עבור קשישים חשובה במניעת אנמיה תזונתית. אנמיה בקרב קשישים קשורה באופן משמעותי לגיל ולמדד מסת הגוף, לכן טחינה יכולה לשחק תפקיד מרכזי ככזו המעושרת בברזל ובויטמיני B. הסידן שבטחינה יכול להיות משמעותי מאד בגיל זה בו מופיעות מחלות שפוגעות באופן דרמטי בחוזק הפנימי של מבנה העצמות ומגבירות את הסיכויים לשבר באגן או בגפיים, תופעה מוכרת בחתך גיל זה.
בנוסף, מאופיין הגיל השלישי בירידה חדה בקצב חילוף החומרים של הגוף, ולעיתים קרובות גם בקושי בפעילות מעיים תקינה. הסיבים התזונתיים, במיוחד אלו המצויים בטחינה משומשום מלא, הם פתרון מצוין לקושי כזה. בני הגיל השלישי יכולים לצרוך את הטחינה כרוטב, בתבשילים או בסלטים, או בשייקים קלילים אשר יטיבו עמם מבחינת לעיסה.
ראינו, אם כן, כי לכל גיל ושלב בחיים יש את הצרכים המיוחדים שלו וחשוב לצרוך מזונות טבעיים המעושרים בברזל וויטמינים. הטחינה היא ללא ספק כוכבת אמיתית בתחום התזונה המאוזנת והבריאה, היא מלאה בערכים תזונתיים התורמים לכל גיל ובכל מעגלי החיים ויכולה להיטיב עם הצעירים והמבוגרים יחד.
 
מוגש כחומר מקצועי על ידי חברת "אחוה", יצרנית הטחינה הנמכרת ביותר בישראל.