דברים שחשוב לדעת בבחירת מזון לחיית המחמד


מאמר מאת ד"ר טל שפיצן וטרינר ויועץ לחברת פורינה
 
בתקופת הקורונה נרשם גל גדול של אימוץ חיות מחמד, מאמצים רבים לא מתמצאים בכל מה שקשור לסוגי המזון ולטיבו. במיוחד כעת כששוק מזון הכלבים והחתולים משתנה ללא היכר- רכיבים חדשים נוספים, מקורות חלבון חדשים מתווספים למזון ועוד אינספור חידושים וטרנדיים. אבל בדיוק כמו אצל בני אדם, כשזה מגיע למזון חיות מחמד, מומלץ להסתכל ולהבין מה המזון מכיל. אז איך עושים את זה?
 
קרדיט צילום pixabay
כותרת התווית-
בכותרת נבחין האם מדובר ב"מזון מלא" או ב"מזון משלים". "מזון מלא" הוא מזון המספק לבעל החיים את כל צרכיו התזונתיים , "מזון משלים" הוא מזון שאינו עונה על כל הדרישות התזונתיות ועל כן אינו יכול לשמש כמזון יחיד להזנת חיית המחמד.
בכותרת התוית נכתב כמו כן השם המסחרי של המזון , סוג בעל החיים אליו מיועד (כלב/חתול) ופעמים רבות גם לאיזה גיל , גודל וסטטוס רבייה מותאם המזון וכן האם קיימות התויות נוספות לו .
כך למשל בכותרת התוית יהיה כתוב מזון לגורי כלבים מגזע גדול/בינוני/קטן, מזון לכלבים בוגרים/ מבוגרים או מזון לחתולים לאחר סירוס/עיקור ולעתים אף מזון המותאם למערכת עיכול רגישה, לרגישות עורית ועוד
לעתים יופיע גם הכיתוב "מזון ייעודי" והכוונה היא למזון המיועד לתמיכה בטיפול במחלות או מצבים רפואיים שונים (כגון השמנת יתר, מחלת כליה, מחלת מערכת עיכול ועוד) . שימוש במזון ייעודי שכזה מחייב ייעוץ עם הוטרינר טרם ההחלטה לגבי שימוש בו.
רשימת הרכיבים ושיעור הערכים התזונתיים- אחד השיקולים העיקריים בבחירת סוג האוכל לחיית המחמד הוא באיכות רכיבי המוצר.
על כל אריזה של מזון לבעלי חיים (בדיוק כמו על מזון של בני אדם) מופיעים שני נתונים חשובים שיש להסתכל עליהם בקפידה-רשימת הרכיבים העיקריים וטבלת הערכים באחוזים.
על ידי בחינה מעמיקה של נתונים אלו ניתן יהיה להבין מהו טיב המזון.
 
הנה כמה טיפים שיוכלו להסביר על מה מומלץ להסתכל:
1. סדר הופעת הרכיבים- סדר הופעת הרכיבים ברשימת הרכיבים נקבע ע"פ האחוז המשקלי של כל רכיב. כלומר הרכיב שיש ממנו הכי הרבה יופיע ראשון, אחריו זה שיש קצת פחות ממנו וכך הלאה בסדר יורד.
2. איכות הרכיבים - במוצר איכותי מקור הרכיב מהחי אינו רק מוצרי לוואי מהחי (קמחים מן החי) אלא גם בשר (עוף, דג או בקר). ככל שנמצא יותר מקורות של חלבון מן החי כך המזון איכותי יותר. את החלבון ניתן להפיק ממקורות רבים, יש שוני באיכות חלבון בהתאם למקורו ולחלבונים שונים יש נעכלות שונה.
3. אחוזי הרכיבים – לאחר שבדקנו את רשימת הרכיבים העיקריים נבדוק את טבלת האחוזים. הרכיבים נכתבים בסדר יורד על פי כמותם במזון. כך למשל במידה ומופיע עוף כרכיב ראשון, הדבר מעיד על כך שעוף הינו הרכיב בעל הכמות הגדולה ביותר במזון . יש לשים לב! יכול לקרות מצב בו יהיה אחוז חלבון גבוה אך ייתכן שרוב החלבון מקורו מחומרי יסוד באיכות נמוכה.
4. טרי או לא טרי- לעיתים יהיה רשום עוף טרי או בשר טרי על גבי האריזה- הכוונה היא שהוכנס עוף טרי לתוך המתכון אך חשוב לדעת כי המשמעות היא שאחוז העוף במוצר הסופי יורד בשל תכולת המים הגבוהה בו. כלומר, אם רשום על המארז 30% עוף טרי הדבר שווה ערך לכ10% עוף במוצר הסופי.
5. העשרה גם באוכל- יש מזונות המועשרים בתוספות של שמנים, שמן זית ושמן פשתן וכן ספירולינה המספקים מקור איכותי לסיבים תזונתיים ולנוגדי חמצון טבעיים. ומסייעים לבעל החיים לעכל את המוצר בצורה מיטבית.
 
כמות מומלצת לצריכה יומית-
על כל תווית מזון תמצא טבלה המציינת את כמות המזון היומית המומלצת בהתאם לסוג בעל החיים, משקלו ולעתים גילו (במידה ומדובר במזון המיועד לגורים). המדובר בהמלצה בלבד, ויש להתאים את כמויות ההזנה למצב הגופני ורמת הפעילות היומית של חיית המחמד שלך וזאת בכדי לשמור על מצב גופני תקין ולמנוע השמנת יתר.
כמויות ההזנה משתנה בין סוגי המזונות, ככל שההמלצה על כמות האכלה קטנה, הדבר רק יכול להעיד כי מדובר במוצר בעל צפיפות קלורית גבוהה יותר וככל הנראה איכות גבוהה יותר של מזון.
 
מזון מבוסס מדעית-
מזון איכותי הוא תוצר של תהליכי פיתוח, נוסחאות תזונה מתקדמות ועבודה משותפת של וטרינרים, מהנדסי מזון ואנשי מקצוע נוספים. בבואכם לבחור מזון חדש לכלב או לחתול שלכם, מומלץ לכן לבחור במזון המיוצר על ידי חברה גדולה ובעלת מוניטין. הדבר יאפשר לכם לקבל בסיס להצהרות המצוינות על גבי כל מוצר, לצד כתובת לכל שאלה או התלבטות.
 
כיצד נדע כי בחרנו נכון וכי המזון מתאים לחיית המחמד שלנו?
את התאמת התזונה לחיית המחמד ניתן להעריך בקלות בעזרת סמנים הנראים לכל עין:
# שמירת מצב גופני ומשקל גוף תקינים על המזון הנבחר
עלייה בעירנות ובחיוניות יעידו על הזנה מאוזנת מלאה ואיכותית #
# צואה בעלת צבע ומרקם תקינים היא סימן לבריאות תקינה של מערכת העיכול ושל חיית המחמד ועל
מזון איכותי בעל נעכלות גבוהה אשר מביא לכמויות צואה קטנות יחסית במרקם מוצק, שאינו רך מדי.
#. פרווה בריאה מבריקה, חלקה ונעימה למגע, ועור גמיש ונטול יובש מעידים אף הם על כך שהמזון הנבחר מספק את כל הצרכים התזונתיים המלאים