תערוכת "שפת הלבוש: ארון הבגדים היהודי" במוזיאון ישראל




מוזיאון ישראל בירושלים, יציג החל מחודש מרץ תערוכה חדשה - "שפת הלבוש: ארון הבגדים היהודי".
בתערוכה מוצגים למעלה מ- 100 בגדים ופריטי לבוש, מראשית המאה ה-19 ועד המאה ה-20, מכל רחבי העולם. אוסף נדיר של שמלות, חליפות, בגדי חתן וכלה, בגדי ילדים והלבשה תחתונה, המאפשרים הצצה לתרבותם העשירה של יהודים בקהילות שונות ולהתפתחות אופנות לבוש שונות בארצות רבות.

אחרי התערוכות המדוברות של השנים האחרונות – תערוכת "החסידים" ב- 2012 ותערוכת "הורדוס" ב- 2013 בחר מוזיאון ישראל לפתוח השנה תערוכה על לבוש מהעידן הקדם מודרני, המעניקה מבט השוואתי חובק עולם.  תערוכה גדולה זו מראה כיצד הבגד מהווה טקסט תרבותי עשיר המלמד הן על הזהות והדימוי העצמי של הלובש והן על חיי הפרט, החברה, הפוליטיקה והכלכלה. הבגדים חושפים עולם מיוחד של צבעוניות, כיסוי וגילוי, מרקמים עשירים ומלאכת מחשבת – מפתיע לגלות עד כמה כל אלה משמשים מקור השראה למעצבי אופנה מכל העולם  עד היום.


בין הפריטים הנדירים ניתן למצוא חצאיות ייחודיות אשר עוצבו באיראן בהשראת לבוש רקדניות הבלט הפריזאיות (הטוטו), פריטי הלבשה תחתונה לנשים מבוכרה שנתפרו בשפע של צבעים ודוגמאות נועזות, שמלת כלה לבנה אשר הושפעה משמלת החתונה של המלכה ויקטוריה, וגלימת הרב הראשי בתורכיה אשר עיצובה נקבע על ידי הממשל  העות'מני ושמהווה השראה לגלימת הרב הראשי הספרדי בישראל עד ימינו. לצידם מוצגים איזאר מבגדד משולב ברעלה אשר נארג בידי מנשה יצחק סעאת– גדול האורגים בבגדד ומערכת לבוש כלה מתוניס הכוללת מכנסיים בהיקף של כ-3 מטרים שנועדו לכלות אשר משפחתן עודדה אותן להפריז באכילה לקראת חתונתן כסמל של בריאות ועושר.


בד בבד מוצג סיפורם האישי של חלק מן הפריטים: בגד שנועד להגן על הילד שלבש אותו מפני מחלה, שמלת יולדת שליוותה את האישה במהלך אירועים בחייה עד אשר בסופו של דבר הפכה לתכריכיה של האישה, שמלת הפאר היוונית שיצאה לנדודים בכל אירופה עד שהגיעה לקיבוץ אפיקים, וסיפורים רבים נוספים המאפשרים לנו היכרות כמעט "אישית" עם האנשים שלבשו את הבגדים הללו.

ראשיתו של אוסף הלבוש של מוזיאון ישראל בשנות ה-30 של המאה שעברה בבית הנכות בצלאל, אשר לימים הועברו אוספיו למוזיאון ישראל. מטרתם של חוקרים ואוצרים היתה והינה להציל ולשמר את תרבותן של קהילות ישראל השונות ובכלל זה את המגוון האדיר של תלבושותיהן. במשך השנים גדל האוסף והתפתח בעקבות סקרים אתנוגרפיים שנערכו בארץ ומחוצה לה. אט אט, בעבודת נמלים, נוצר אוסף יוצא דופן של למעלה של 10,000 פריטים פריטי לבוש נדירים שהעתיקים ביניהם בני כ-200 שנה. יצירת האוסף חייבה גם את מעבדות מוזיאון ישראל להתמודד עם האתגר האדיר של שימור הבגדים והגנה עליהם מפני שיני הזמן. בזכות עבודת האיסוף והשימור יוצאת הדופן הזו, יכול כיום מוזיאון ישראל להציג לציבור הרחב תערוכה נדירה בעוצמתה ובהיקפה של התפתחות הלבוש בכל קצווי תבל.


אוצרת התערוכה אפרת אסף-שפירא, אוצרת אחראית: דייזי רקח-ג'יברה, מהאגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל

התערוכה תוצג החל מה- 11 במרץ 2014  למשך ששה חודשים.

ימים ושעות פתיחה: א', ב', ד', ה', שבתות וחגים  17:00-10:00,
ג' 21:00-16:00, ו' וערבי חג 14:00-10:00

שדרות רופין 11, ירושלים  טלפון:  -02-6708811

בהשראת התערוכה הושקה קולקציית פריטים מעוצבים לבית, במהדורה מוגבלת, שמתאימים לאירוח או כמתנה מקורית לחג הפסח.  הקולקציה לוקחת השראות מהצבעוניות והעושר של הטקסטיל המוצג בתערוכה ומתאפיינים בטקסטורות של רימונים, גדילים, פרחים, סמלים ועוד הלקוחים מתוך אוסף הלבוש הייחודי.   



קולקציית הפריטים לבית, עשויה בטקסטורות צבעוניות ומרשימות, בהשראת פריטים מהתערוכה, מראשית המאה ה- 20. בין הפריטים הבולטים ניתן למצוא מגש למצות או סינר לבישול, בצבעוניות של אדום ולבן, עם עיטורי רימונים, בהשראת אריג משי מבוכרה; תחתיות ססגוניות לסירים ולכוסות, בהשראת צעיפי נשים מאוזבכיסתאן; פלייסמנטים עם עיטורי גדילים בהשראת חגורות נשים מאוזבכיסתאן ואפגניסתאן, אשר יקשטו את שולחן החג; מגנטים מרהיבים למקרר ועוד פריטים, ביניהם: מחברות, קולקציית תיקים רחבה, נרתיקים מעוצבים למשקפים.

הקולקציה עוצבה ופותחה על ידי חברת הבת של מוזיאון ישראל בירושלים, שמחזיקה שלוש חנויות במתחם המוזיאון.



 

מחירים לצרכן: 6-700 ש"ח