בריאות השן אצל פעוטות וילדים





כשהילדים שלי היו קטנים, לקחתי אותם לרופא השיניים בסביבות גילאי שנתיים- שלוש בפעם הראשונה.
רוני היתה בת שנה ועשרה חודשים בערך כשנפלה ונחבלה בפנים ובאחת השיניים. רצנו לרופא השיניים בגלל השן שנחבלה ועל הדרך כבר בדקנו לה את כל השיניים.
את עידו לקחנו בסביבות גיל שלוש לבדיקה ראשונה.

באירוע למודעות בריאות השיניים שהייתי בו ושנערך על ידי סופר פארם, גיליתי שמסתבר שיש להביא את הילדים לרופא השיניים מיד עם בקיעת השן הראשונה. מאחר ויש פעוטות שנדבקים בעששת עוד בהיותם קטנטנים, בשל שתיית חלב מבקבוק במיטה או הרדמות תוך כדי יניקה, מה שמשאיר להם את החלב המתוק בחלל הפה במשך שעות רבות ומהווה מצע להתפתחות העששת.

התמונות שהוקרנו במהלך ההרצאות היו מזעזעות. תמונות של שיניים קרובות בפיות של תינוקות בני שנתיים בערך. מצבים איומים שיכלו להמנע אם להורים היתה מודעות גבוהה יותר.

ערכתי סקר בקבוצת הפייסבוק אמהות למען אמהות בנוגע לגיל בו הן לקחו את הילדים בפעם הראשונה לרופא השיניים, אלו היו התוצאות שהבהירו לי שאני לא היחידה שחיכתה לגילאי שנתיים- שלוש:



 


לציבור אין מודעות לגבי הגילאים המומלצים לבדיקת שיניים ראשונה.
יתרה מכך, מומלץ מאוד להתחיל ולצחצח שיניים כבר עם בקיעת השן הראשונה. כן, זה נשמע מוזר, אבל זה מה שיכול למנוע מהילדים שלכם סבל גדול בעתיד.
זכרו, שיני החלב של הילדים נוגעות בשיניים הקבועות הנמצאות עדיין בתוך הלסתות. כל חבלה או חיידק הפוגע בשיניים החלביות- יכול לעבור לשיניים הקבועות! לאחר כל חבלה יש לגשת לרופא השיניים בשביל לבדוק שהשן הקבועה שנמצאת בלסת לא נפגעה גם היא, וכל מניעה של עששת תשמור על השיניים הקבועות גם כן!


אגב, משהו שלמדתי באחת ההרצאות וכדאי שכל אחד ידע- אם שן קבועה נופלת בגלל מכה, יש להכניס אותה מיד חזרה למקום, להחזיק אותה במקומה ולמהר לרופא השיניים. אם אתם, מכל סיבה שהיא, לא מסוגלים לעשות את זה- הכניסו את השן לתוך כוס חלב ומהרו איתה לרופא השיניים. החלב ישמר את השן ואת השורש שלה.

מצורפות ההמלצות של סופר פארם ולייף למוצרים לשמירה על הגיינת השיניים אצל ילדים:




משחות שיניים לילדים
משחת שיניים לפעוטות ממקור טבעי (גילאי 2+): מכילה רכיבים צמחיים, ללא פראבנים וללא SLS. תוספת תמצית אלוורה להרגעה. טעם תות.
משחת שיניים לילדים ממקור טבעי (גילאי 6+): תוספת תמצית אלוורה טבעית, ללא פראבנים וללא SLS. בתוספת פלואוריד. טעם מסטיק.
משחת שיניים לילדים (גילאי 2+): לניקוי והגנה על שיניים צעירות, שמירה על שיני חלב ומניעת עששת. בתוספת פלואוריד. טעם פרוטי מנטה עדין.

מברשות שיניים לילדים
מברשת שיניים חשמלית (סוללות): לניקוי יסודי של השיניים ולהסרת רובד חיידקי השן. למברשת סיבים חיצוניים ארוכים ודקים העוטפים את השן, צדיה, חלקה העליון וקו החיבור עם החניכיים.
מברשות נטענות לילדים (גילאי 3+): מנקה בעדינות את השיניים לניקוי יסודי של השיניים ולהסרת רובד חיידקי השן. בעלת מבנה סיבים ייחודי וחדשני העוטפים את השן מכל צדיה ומנקים ביעילות גם את הקצה העליון של השן וגם את קו החיבור שיניים עם החניכיים.
מברשת שיניים לפעוטות (0-3): מתאימה לשימוש מבקיעת השן הראשונה.
מברשת לילדים (גילאי 3+): מיועדת לצחצוח שיני חלב ושיניים קבועות ראשונות. בעלת סיבים רכים. מברשת הילדים היחידה עם מנקה לשון.
מברשת ג'וניור (מעבר משיניי חלב לשיניים קבועות): בעלת סיבים רכים וראש מברשת המותאם לפיהם הקטן של הילדים. מברשת הילדים היחידה עם מנקה לשון.
מברשת ילדים עם רגל עומדת (עד גיל 6): מעוצבת במיוחד לילדים, בעלת רגל עומדת הניתנת להצמדה על כל משטח. הסיבים הרכים עוזרים לצחצוח יעיל ונעים והסיבים המרכזיים הצבעוניים תוחמים את האזור עליו יש לשים את המשחה על מנת לא להשתמש בכמות גדולה.

עזרים לניקוי וטיפוח הפה
מי פה לילדים (גילאי 6+): ללא אלכוהול. בטעם תות. בתוספת פלואוריד וקמומיל.
חוט דנטלי לילדים (גילאי 3+): מותאם לפיהם של הקטנים.