על חבל דק‎- הצצה לתוך ראשם של סטודנטים לאומנות בעלי לקויות למידה והפרעות קשב-ריכוז



נהוג להגיד שאנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז מסוגלים ליותר, בעצם.
שהחוסר מיקוד שלהם מגיע מכך שהם פתוחים למידע הזורם אליהם מכמה כיוונים בו זמנית, דבר שבתחומים מסויימים מהווה יתרון גדול על פני חלקים אחרים מהאוכלוסייה.

יתכן וכשאתם תסתכלו על פרח תראו אותו כפרח ותו לא בעוד אנשים המוגדרים כבעלי קושי בקשב וריכוז ישימו לב לאבקנים, לנימים הקטנים העוברים בעלים, לגמל השלמה המסתתר ומתחבא באופן כמעט מושלם ולשינוי גווני הצבעים על עלי הכותרת.
על כן, הם יציליחו לצייר את הפרח בדיוק גדול הרבה יותר.

ואכן, מחקר חדשני וראשון מסוגו בארץ ובעולם (!) בוחן את ההשקה בין לקויות למידה ובעיות במיקוד הקשב והריכוז לבין היצירה האומנותית בקרב סטודנטים לאמנות.
למעלה מ-30% מבין הסטודנטים לאמנות ב״בצלאל״ חווים קשיים בתחום הלמידה או הקשב והריכוז. האם, כפי שעולה ממחקרים חדשים בתחום חקר המוח, בקרב קבוצה כשרונית זאת מתקיימת תופעה של פיצוי על החולשות הללו באמצעות פיתוח וטיפוח כישורים אמנותיים? ומה באמת מתחולל בעולמם הרגשי של הסטודנטים לאמנות בעלי לקויות הלמידה? כיצד הם מצליחים למצוא סדר בעולם כאוטי? ואיך מתגברים על תחושת הכישלון?

במרכז הספר עומדות עדויות של סטודנטים באקדמיה ״בצלאל״ בעלי קשיי למידה לצד יצירות של הסטודנטים. העדויות הן טקסטים נוקבים, חושפניים ולפרקים גם מעוררי השראה, המאיירים את המתחולל בנפש המסובכת בפקעת של רגשות סותרים.

עדויות הסטודנטים מציגות את הדרכים הייחודיות בהן מצליחים האמנים הצעירים לעקוף את מחסומי החולשות האינדיבידואליים, לקראת חיים יצירתיים ואינטלקטואליים. לצד מקבץ האמירות מצד הסטודנטים – מילוליות וחזותיות – המהווה המחשה מרתקת לאופיים של הקשיים, כמו גם של עומק ורוחב היכולות של הסטודנטים המשתתפים במחקר – מופיעים בספר גם מאמרי מבוא וסיכום מחקריים.

הספר ״על חבל דק״ מבוסס על מחקר משותף שערכו שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים ב״בצלאל״, ועמלה עינת, מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, במסגרת קורס מיוחד שפותח בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, כחלק ממערך התמיכה ללקויי למידה. המחקר מנתח את התבטאויות הסטודנטים ובוחן אותן לאור תפיסת מרחב ההבעה האמנותי ככזה המאפשר לייצר נקודת פריצה לחופשי מההוויה החוסמת והמתסכלת, וכצומת של שינוי וצמיחה.


״תמיד תפסו אותי כאסטרונאוט שמרחף בחלל. בסופו של יום – זה אני, עם כל החפצים שמפוזרים סביבי ועם הריחוף התמידי. אבל בתוך כל זה, אני מחובר כעת לצינור חמצן – לאמנות, שבאמצעותה אני יכול לבטא את עצמי בצורה כנה, ברורה ואמתית ושבזכותה אני יכול לנשום ולהמשיך לחיות.״ (מתוך עדותו של ש.א.)

אודות העורכות:
שלי הרשקו היא דיקנית הסטודנטים ב״בצלאל״, בעלת תואר שני בחינוך לאמנות, מרצה ב״בצלאל״ ומורה לאמנות בחינוך המיוחד.
ד״ר עמלה עינת היא מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, חוקרת וסופרת. מספריה בנושא: ״מפתח לדלת נעולה״ (2000), ״הורים מול מחסום הדיסלקציה״ (2003), ״כתב אישום״ עם ד״ר תומר עינת (2006), ״נחיתה קשה״ (2006), ״וכשאני לעצמי – מה אני?״ (2011) ועוד.


הוצאה לאור : הוצאה גלילית.
להשיג ברשתות הספרים ובקנייה אונליין באתר הוצאה גלילית
מחיר: 98 ש"ח