ארטריל GO – להפחתת כאבי ברכיים הנובעים משחיקת סחוס




ככל שאני מתבגרת ככה האנשים המבוגרים שסביבי מזדקנים יותר.
אמנם היום כבר בקושי רואים סבתות בשיער שיבה, פנים חרושות קמטים וגב דואב, אך עדיין- ישנם תחלואים שונים ובגידות קטנות (ולעיתים גם גדולות) של הגוף.
אחד הקשיים בזיקנה הינו שחיקת הסחוס. לא אתיימר להיות מבינה גדולה בתחום אבל ממה שאני רואה סביבי- זה כואב ומגביל.

ד"ר עמרי לובובסקי סגן מנהל המחלקה האורתופדית, המרכז הרפואי ברזילי באשקלון מסביר על הנושא:
רקע: שחיקה של סחוס = אוסטיאוארתריטיס ( AO) מהווה אחת מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם, המחלה הרביעית בחומרתה הגורמת לנכות ומוגבלות. שכיחות שחיקת הסחוס הולכת ועולה עם הגיל, המפרקים הנפוצים בהם מתרחשת שחיקת סחוס הם הברך, מפרק הירך, עמוד השדרה וכפות ידיים. המטופלים הסובלים מ-OA מתלוננים בד"כ על כאב סביב המפרק בעת מאמץ, בנשיאת משקל ובמעברים כאשר הכאב מוקל במנוחה, ומוחמר שוב בתחילת ההליכה לאחר ישיבה ממושכת. ברוב המקרים לא ידוע מה הגורם למחלה והיא שכיחה פי 2 יותר בנשים.
המטרות בעיקריות בטיפול ב OA : הן להפחית כאב ולשפר תפקוד ואיכות חיים .
מה כדאי לדעת למי שסובל מתסמיני השחיקה של הסחוס?
הפחתת משקל:
מחקרים מראים כי הפחתה של 5% ממשקל הגוף תורמת משמעותית להקלה בכאבי ברכיים וגב תחתון.

שימוש בעזרים:
- מקל הליכה/ הליכון מפחיתים את העומס על המפרק ותורמים ליציבות בהליכה.
- פיזיותרפיה הינה הכלי הבסיסי המקנה , שחזור טווחי תנועה, הסטת עומסים מהאזור הפגוע, הבאת המפרק למנח טוב יותר ופחות כואב, שיפור השליטה העצבית שרירית במפרק והבאת מרכיבי לעבודה מתוזמנת נכון.
תרגול העצמי: לתרגול העצמי יש חשיבות מכרעת בהטמעת התועלת שבפיזיוטרפיה.
חשוב להדגיש כי פעילות מתונה לא תגרום לשחיקה מוגברת אלא דווקא חוסר פעילות ידלדל שרירים יגביר חוסר יציבות וידרדר את המפרק. הפעילות המועדפת הינה פעילות הכרוכה בטווח מלא של המפרק כמו רכיבת אופניים ושחייה ופחות פעילות הכרוכה בעומס אנכי מוגבר.
בחולים עם OA של הברך מתפתחות תבניות הליכה פתולוגיות המחמירות את הכאב וההגבלה בתפקוד:
טיפול אפוס –מערכת פיזיותרפיה אישית שהוכחה מחקרית, המאפשרת תרגול ושחזור תבניות הליכה תקינות.

תרופות: כאמור המטרה העיקרית היא הפחתת כאב ושיפור באיכות חיים.

נוגדי הכאב- בראש נוגדי הכאב נמצא האקמול- האצטמינופן (עד 3.25 גרם ליום). זהו קו תרופתי ראשון, בהעדר תגובה, או בכאב עז מומלץ להשתמש באלטרנטיבה תרופתית נוספת.

נוגדי דלקת- הטיפול בנוגדי דלקת שנוי במחלוקת. מחד נוגדי הדלקת הלא ספציפיים ניתנים לשימוש לזמן קצר
(עד 10 ימים) אך דורשים בד"כ שילוב של הגנה קיבתית, (ולטרן או נקסין) השימוש בנוגדי הדלקת נתברר כבעייתי בטיפול ארוך טווח. טיפול זה צריך להיעשות במסורה במיוחד בחולים הסובלים ממחלת לב איסכמית פעילה או CVA , זהירות משנה יש לתת למתן תרופות אלו לחולים הסובלים מיל"ד, היפרלפידמיה, סכרת ועישון וחולים הסופלים ממחלת כלי דם פריפרית.

הזרקות למפרק:
א. סטרואידים: תרופה אנטי דלקתית חזקה אותה ניתן להזריק לברך. התרופה משתחררת במהלך חודש בברך ולעיתים מקלה מאד ד על הכאב. תוצאות ההזרקה הן לא צפויות . יש מטופלים שמאוד יהנו ויחשו הקלה למספר שבועות או חודשים, ויש כאלה שלא יחוו שום הקלה. .
ב. חומצה היאלורונית:  מהווה חלק מחומר הבניין של רקמת הסחוס המצפב את הברך.  ניתן להשיג הקלה של כאבים בכמחצית מן המטופלים לתקופות של מספר חודשים. 

גלוקוזמין סולפט קריסטליני (נמכר בשם ארטריל גו)- בשנים האחרונות התרבו עבודות על יעילותו בהפחתת כאב כרוני, שיפור התפקוד היומי והורדת הצורך בטיפול ניתוחי. חומר זה מהווה חלק מהמעטפת הסחוסית סביב המפרק, ומסתבר שמתן כמות מספקת שלו נספגת ומגיעה למפרקים ומאטה את קצב הבליה של הסחוס. האיגוד האירופאי ESCEO ממליץ על גלוקוזאמין סולפאט קריסטליני כטיפול קו ראשון בשחיקת סחוס הברך קלה עד בינונית
כונדרואיטין- כונדרואיטיו סולפט מהווה גם חלק ממרכיבי מעטפת הסחוס ושימוש בו מפחית את הכאב ומקל על תסמיני המחלה. בישראל כונדרואיטין קיים רק כתוסף תזונה ולא כתרופה ולכן אין לו התוויה רפואית.

נוגדי כאב אחרים: אופיאטים ונרקוטיקה: שימוש בתכשירים אלו מוגבל למצבים בהם קיים כאב עז ובמצבים חריגים.

הטיפול הניתוחי: כאשר הטיפולים השמרנים אינם עוזרים עוד והמטופל חווה כאב מתמיד וירידה באיכות החיים, ניתן להציע טיפול ניתוחי. יש ניתוחים המשנים את מנח העצמות בכדי להעביר עומס בין חלקי הברך הפגועה, ברם טיפול זה כרוך בתקופת החלמה ומהווה פתרון זמני עבור מטופלים צעירים בד"כ מגיל 50.

הטיפול הניתוחי העיקרי בחולים עם סחוס שחוק כרוך בקילוף שכבת הסחוס הפגועה וציפוי העצם של הברך מחדש בכתר מתכת. תהליך זה נקרא החלפה (חלקית או מלאה) של המפרק. המנתח שומר על העצם, ועל חלק מהרצועות הנמצאות בברך הטבעית. במקום הסחוס שנשחק מוכנס פוליאתילן חזק עליו עובר העומס. טיפולים אלה נחשבים מאוד מוצלחים אך כרוכים בתקופת החלמה של מספר שבועות עד חודשים לאחר הניתוח.

וכעת, חברת התרופות רפא, מציגה לראשונה בישראל, תרופה ללא מרשם רופא: ארטריל GO המיועד להקלת תסמיני שחיקת סחוס קלה עד בינונית של הברך כגון פגיעה בתפקוד היומי וכאבי ברכיים.

ארטריל GO בעל הוכחות קליניות מבוססות.
ההקלה בתסמינים (כולל שיכוך הכאב) תבוא לידי ביטוי לאחר מספר שבועות.

על פי הנחיות בינלאומיות שפורסמו בשנת 2014 על ידי הגוף ESCEO - ארטריל GO הוא טיפול מומלץ כבר בקו הראשון, לכל חולה הסובל מתסמיני שחיקת סחוס והינו הגלוקוזאמין היחיד המומלץ בהנחיות אלו.

ארטריל GO מעכב גורמים דלקתיים ומונע ביטוי של גנים המעורבים בתהליכי הדלקת וההרס של מפרק הברך וכמו כן מעכב את פעילותם של אנזימים שונים הפוגעים בסחוס.

לארטריל GO מספר יתרונות מובהקים:
הוכחות קליניות לשיפור תפקוד והפחתת כאבי ברכיים בסובלים משחיקת סחוס
התרופה היחידה המכילה גלוקוזאמין ייחודי ומוגן פטנט - גלוקוזאמין סולפאט קריסטליני, המקנה לחומר יציבות .המטופל יקבל תמיד את המינון היומי הנדרש
נוחות מירבית - רק להמיס בכוס מים ולשתות
מחיר משתלם ביחס לתוספי תזונה
תוצאות בתוך מספר שבועות
ניתן ליטול אותה לאורך זמן – אם לא רואים שיפור בתסמינים לאחר 30 יום יש להתייעץ עם רופא.

סובלים משחיקת סחוס הברך? חשוב שתדעו:
• שחיקת סחוס הינה מחלה כרונית הנמשכת שנים רבות.
• במידה ויש כאבים בתחילת הטיפול עם ארטריל GO, יש להתייעץ עם הרוקח או הרופא
• כדאי להתייעץ עם גורמים מקצועיים היכולים להמליץ על :
o שינויים באורח החיים כמו ירידה במשקל (לסובלים מעודף משקל), דיאטה- לשמירה על תזונה מאוזנת ובריאה, התאמת פעילות ספורטיבית
O שימוש באמצעים משקמים כמו פיזיותרפיה, טיפול במערכות הליכה ועוד

מהו גלוקוזאמין? גלוקוזאמין הוא אחד מ'אבני הבניין' של הסחוס המפרקי והוא משפר את חילוף החומרים בסחוס ויש לו תכונות אנטי-דלקתיות.

מחיר והיכן ניתן להשיג:
את ארטריל GO ניתן להשיג ללא מרשם רופא, בבתי המרקחת הפרטיים וברשתות הפארם ברחבי הארץ, במחיר : 75 ש"ח

תופעות לוואי:
כאבי ראש, ישנוניות, סחרחורת, עייפות, עצירות, שלשולים, בחילות, כאב או אי נוחות בבטן, הפרעות עיכול. תופעות הלוואי בדרך כלל חולפות תוך זמן קצר לאחר תחילת השימוש.

אודות רפא:
רפא נוסדה ב-1937 ונחשבת לאחת מחברות התרופות המובילות בארץ. מוצרי רפא משווקים לכלל מוסדות הבריאות בישראל: בתי חולים, מרפאות, קופות חולים, רשתות הפארם ולגופים נוספים כגון משרד הביטחון ושירות בתי הסוהר. רפא משווקת מגוון רחב של תרופות ותכשירים טיפוליים לתינוקות, ילדים, מבוגרים וקשישים. לחברה סל מוצרים נרחב במגוון תחומים טיפוליים, ביניהם: כאב, טיפול פליאטיבי, גסטרואנטרולוגיה, מחלות בדרכי הנשימה, דרמטולוגיה, פסיכיאטריה, מוצרים להשמדת כינים.