האם אתם שומרים על העור שלכם?





בתאריך ה- 15-16 לאפריל 2015 נערך מחקר לבחינת מודעות לסרטן העור.
המחקר נערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all בקרב 404 משיבים יהודים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו בישראל.

סיכום הממצאים
השקפת האנשים היא בריאה יחסית ולוקחת בחשבון את נזקי השיזוף והשמש, הקפדה על שימוש בקרם הגנה והתנגדות לאמירות שמראה שזוף הוא בריא או סקסי. כ- 90% מהנשאלים טוענים כי הם מגנים על עצמם מפני השמש, אולם חלקם רק בימים חמים במיוחד או במהלך חופשה או בים.

כצפוי, יישום ההגנה מהשמש אינו גבוה כמו שצוין בשאלת ההשקפות. אנו רואים כי מעשים פשוטים כגון לבישת שרוולים ארוכים, חבישת כובע, או מריחת קרם הגנה על כל חלקי הגוף החשופים זוכים לשיעורי יישום לא גבוהים במיוחד.

הנשאלים מקשרים את מרבית הפרמטרים לסיכון להתפתחות סרטן העור בצורה דומה יחסית, כאשר הבולטים ביותר הם היסטוריה משפחתית, העדר מריחת קרם הגנה ומספר/גודל שומות החן.

רק 68% מהנשאלים בדקו במהלך חייהם שומות ונקודות חן אצל רופא עור, אולם רק 34% עודים זאת בצורה קבועה או קבועה יחסית.

נשים מגינות על עצמן מפני השמש בצורה קבועה יותר לאורך השנה, בעוד גברים מקפידים להגן על עצמם יותר כאשר נמצאים בחופשות, בחוף הים וכדומה. בדומה לנשים, קבוצות הגיל של 41 ומעלה מגינות על עצמן מפני השמש בצורה קבועה יותר לאורך השנה, בעוד שקבוצות הגיל הצעירות יותר מקפידים להגן על עצמם יותר כאשר נמצאים בחופשות, בחוף הים וכדומה.



נשים מקפידות למרוח קרם הגנה על הפנים בצורה הרבה יותר אינטנסיבית מאשר גברים כמו גם מרכיבות משקפי שמש יותר.

כאשר נשאלו לגבי הקשר בין גורמים שונים לבין הסיכון להתפתחות סרטן העור, ב-5 מתוך 7 ההיגדים נמצא כי נשים מקשרות אותם לסרטן יותר מאשר גברים. ההיגדים שנשים מקשרות יותר לסרטן מאשר גברים הם הבאים:

  • שימוש קבוע במיטות שיזוף
  • רמת החשיפה לקרני השמש במהלך הילדות או בגיל ההתבגרות
  • העדר מריחת קרם הגנה בזמן החשיפה לשמש
  • היסטוריה משפחתית של סרטן העור
  • שימוש קבוע במיטות שיזוף
מחקר בלעדי שנערך על ידי חברת Ipsos עבור מותג הדרמו-קוסמטיקה La Roche-Posay ב- 23 מדינות ברחבי העולם  הכולל כ- 20 אלף נסקרים בטווח גילאים רחב, בדק את הגישות השונות לגבי החשיפה לשמש ואת רמת הידע הכללי של הציבור אודות הסיכונים הקשורים בחשיפה לשמש. ממחקר זה עלה שהרוב המכריע של הנשאלים – 88% - מודע לסיכונים להתפתחות סרטן העור כאשר נחשפים לשמש ללא הגנה.
עם זאת, רק מחצית מהמשתתפים במחקר התייעצו  בעבר עם רופא עור לבדיקת נקודות-חן ושומות  ו-1 מתוך 4 מתוכם בדקו בעצמם את את נקודות החן שעל גופם.
La Roche-Posay פועל כבר מספר שנים להגברת המודעות לחשיבות אבחון מוקדם של סרטן העור, ובימים אלה משיק קמפיין ויראלי חדש שמטרתו להתמודד עם נושא מניעת סרטן העור בגישה חדשה ומודרנית המעודדת כל אדם לקחת תפקיד פעיל בתהליך אבחון מוקדם של מלנומה תוך התבוננות מקרוב יותר על עצמו ועל היקרים לו.

מרבית האנשים ברחבי העולם נהנים מהשמש, אותה שמש אשר כבר ידוע לכל שיש לה טבע פרדוקסאלי: מצד אחד אנו מאמינים שהיא נותנת לנו אנרגיה וששיזוף גורם לנו להיראות בריאים, ומצד שני כיום כבר ידוע שחשיפה לשמש כרוכה בסכנות ובסיכונים.
על פי תוצאות המחקר, למרות שיש מתאם ברור בין המודעות לסכנה לחשיפה לקרני השמש לבין הנקיטה בפעולות מניעה, הרגלי המניעה הקשורים בשמש עדיין אינם מספיקים ולראיה: העלייה במספר החולים במלנומה.

בעוד ש-8 מתוך 10 אנשים מגנים על עצמם מפני קרני השמש, 4 מתוך אותם 10 אנשים עושים זאת במהלך חופשה בלבד.
הנתון המדאיג אף יותר, הוא חוסר תשומת לב דרמטולוגית של מרבית הציבור להימצאותם של סימנים מקדימים לסרטן העור, שלעיתים קרובות הם גלויים לעין האנושית. רק 1 מ-3 אנשים בעולם בודקים את השומות שלהם לפחות פעם בשנה ומעל למחצית האוכלוסייה לא עושים זאת ולא מעודדים את קרוביהם לעשות זאת בבדיקות סדירות, וזאת למרות הסיכונים.

מי הם אלופי העולם בהגנה מהשמש?
המחקר שנערך ב- 23 מדינות מגלה אלופים מפתיעים בהגנה מהשמש ובמניעת סרטן העור!
למקום הראשון מגיעות שלוש מדינות שאינן בהכרח שטופות שמש במיוחד – אירלנד, פולין ופורטוגל – בכולן 69% מהאוכלוסייה מצהירים כי הם משתמשים בקרם הגנה מהשמש בדרך קבע. במקסיקו, לעומת זאת, שטופת השמש, רק 35% מצהירים זאת, ובאוסטרליה רק 32%.

כשזה נוגע לילדים, 87% מההורים לילדים מתחת לגיל 12 שנה טוענים כי הם מורחים תמיד או לעתים קרובות קרם הגנה על ילדיהם כאשר הם חשופים לשמש, עם הבדל קטן יחסית בין היבשות השונות.

אילו ארצות מובילות במודעות לבדיקת העור?
שוב אנו עדים שבמדינות כמו אוסטרליה ודרום אמריקה המהוות שניים מהאזורים שטופי-השמש ביותר בעולם, המודעות היא נמוכה ונראה כי כנגד כל הסיכויים, דווקא לאירופאים יש נטייה טבעית לבדיקת העור.

האם קיימים הבדלים בין גברים ונשים?
בעוד שגברים נמנעים באופן כללי מחשיפה לשמש תוך התכסות בחולצה בעלת שרוולים ארוכים וחבישת כובעים, הרי שנשים מעדיפות באופן חד משמעי להשתמש בקרם הגנה כאשר הן נחשפות לקרני השמש.
78% מהנשים מאמינות כי אכן רמת החשיפה לשמש בילדות, קשורה ישירות לסיכון לחלות בסרטן העור, לעומת 71% מהגברים.

צעירים חסרי מנוח ודאגות לגבי העור שלהם
ממחקר זה עולה, כי מתבגרים בגילאי 15-19 נטולי דאגות בכל הקשור לחשיפה לשמש. נתון זה מדאיג במיוחד לאור העובדה שכ- 80% מנזקי השמש לעור, נגרמים לפני גיל 18. בין אם מדובר בהצהרה אופנתית ובין אם מדובר במרדנות לשמה, מתבגרים מעדיפים לוותר על אביזרים המגנים מהשמש: מרכיבים פחות משקפי שמש (46%) וחובשים פחות כובעים (26%). עם זאת, בני 35-44 שנה הם אלו העושים את השימוש הרב ביותר בקרם הגנה בכדי להגן על גופם בפני השמש (63%).

"Skinchecker" – קמפיין שנולד מתסכול עולמי לגבי עליית שיעור מקרי סרטן העור

La Roche-Posay, המותג הדרמטולוגי המוביל המומלץ על ידי למנעלה מ- 25,000 רופאי עור ברחבי העולם ובישראל, משיק היום את "Skinchecker" קמפיין מודעות ויראלי עולמי שמטרתו לחנך את הציבור הרחב לגבי תפקידו של כל אחד מאיתנו בגילוי אקטיבי ומוקדם של סרטן העור.
סרטן העור, הוא סוג הסרטן היחיד הגלוי לעין הבלתי-מזוינת, ואם יאובחן מוקדם מספיק, ניתן לריפוי ב- 90% ממקרי המלנומה.
קמפיין ה- Skinchecker, נולד מהתסכול של חוסר המודעות והעלייה הדרמטית בשיעור מקרי סרטן העור המאובחנים.
המותג La Roche-Posay עובד בשיתוף פעולה מלא עם רופאי עור וחוקרים בתחום הדרמטולוגיה למטרה זו.

מהי מטרת קמפיין ה- "Skinchecker"?

לרתום יותר ויותר אנשים למאבק זה! ע"י יצירת קמפיין חברתי ויראלי להפצת המסר הברור והפשוט: "כל אחד יכול להיות שגריר במאבק!"

"מחקר זה מנחם אותנו בידיעה שכיום, יותר אנשים מאי פעם מכירים בסיכון לסרטן העור כאשר הם נחשפים לשמש", אומרת Elisabeth Araujo, מנהלת בין-לאומית ב-La Roche-Posay. "עם זאת, המלנומה נותרת בעינה כסוג הסרטן היחיד שניתן למנוע אותו, ששיעור התמותה שלו לא פחות בעשורים האחרונים ואנו נדהמים ממיעוט האנשים הבודקים כיום את השומות שלהם בעצמם בבית. אנו מאמינים כי קמפיין זה יכול להביא לשינוי של ממש במאבק בסרטן העור – מאבק המתחיל בבדיקה מפורטת של עצמנו ושל אהובינו".




הקמפיין פועל בשיטת 5 הגימלים.
כדי להגיע לכמה שיותר אנשים בעולם ולהעניק להם מודעות וחינוך בתחום זה, המותג La Roche-Posay מספק מידע מתומצת וזכיר המותאם לכל הקהלים ברחבי העולם.

שיטת 5 הגימלים:
ג'- גיאמטריה- האם הנקודה סימטרית?
ג'- גבולות- האם יש חריגה גבולות הנקודה?
ג'- גוון- האם הגוון אחיד?
ג'- גודל- האם הנקודה קטנה/גדולה מ- 6 מ"מ?
ג'- גובה- האם הנקודה שטוחה או עם "גיבנת"?



בקליק אחד מורידים את שיטת 5 הגימלים, בקליק נוסף משתפים חברים ואהובים כדי לעודד הצטרפות למאבק ולהפוך אף הם ל-Skincheckers  פעילים בקמפיין.