הקרב הגדול של פירות הקיץ: מה כדאי לאכול - אבטיח או מלון?


שניהם חלק ממשפחת המלפפון אבל טעימים ומתוקים הרבה יותר. בשניהם יש מעל ל- 90% מים וכמויות מצוינות של ויטמינים ונוגדי חמצון. אבל מי מבין השניים הוא המנצח ויעניק לגופנו את מירב היתרונות? על זאת ועוד במאמר שלפניכם


זירת האגרוף גועשת ורועשת. בצד אחד של הזירה עומד האבטיח: נפוח, גדול ומרשים, עם גלימת סטן בצבעי ירוק ואדום. מנגד בזירה, בגלימה בצבעי כתום וצהוב, עומד לו בביטחון גמור המלון: אומנם קטן יותר, צנוע ופופולרי פחות אבל לא פראייר בכלל. אז את מי כדאי לאמץ לתפריט ולקחת לבילוי בים או בבריכה בחודשי הקיץ, את האבטיח או את המלון? הפעמון מסמן שהקרב התחיל.
האבטיח נהנה מפופולריות רבה בקרב הקהל הצעיר, אולם אבל הוא לא רק יפה מבחוץ. האבטיח עשיר בנוגדי חמצון המשבשים את הפעילות השלילית של הרדיקלים החופשיים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת לנצ׳סטר שבבריטניה ופורסם בשנת 2019, לאותם רדיקלים חופשיים יש השפעה על קשיי נשימה ואסטמה. נוגדי חמצון, ויטמין Cבמיוחד, יכולים לסייע במניעת אסטמה. לפי המחקר היעילות של ויטמין C כתוסף טרם הוכחה, אבל אכילה של פירות עשירים בוויטמין C כמו אבטיח יכולה מאד לסייע במניעת קשיי הנשימה. כך למשל כוס אבטיח של כ-150 גרם מכילה כ-16 אחוזים מן הצריכה היומית של הוויטמין ונחשבת מומלצת מאד.
האבטיח מפחית את הסיכון לחלות במחלות כלי דם, סוכרת ואפילו טרשת נפוצה, כך לפי מחקר שנעשה באוניברסיטת פלורידה בארה"ב, על פיו התגלה כי האבטיח עשיר ברכיבים המרחיבים כלי דם. החלק הלבן הפנימי שבו מכילה ציטרולין, חומצת-אמינו האחראית על הרגעת כאב ושרירים תפוסים, לכן כדאי לאכול גם אותו. ‌האבטיח מכיל ליקופן, שהינו נוגד חמצון חזק המאופיין בצבע האדום הכובש, הרבה יותר מבעגבניות. אפילו הסופר הנודע, מארק טווין העריץ את פרי האבטיח וכתב עליו כי הוא שולט ביד רמה על כל שאר פירות האדמה וכשטועמים אותו, מבינים מה אוכלים המלאכים.
המלון מנגד, מכיל בטא קרוטן, כמו בגזר, וזה מה שמעניק לו את הצבע הכתמתם שלו. ידוע כי יש בו המון ויטמין A החיוני לשמירה על העור, מערכת החיסון וכמובן הראייה. מבחינת אנרגיה, פחמימות וויטמין C, שניהם די דומים, עם יתרון קל למלון. בתחום האשלגן, המגנזיום והזרחן המלון בעל כמויות הרבה יותר משמעותיות, אבל האבטיח מכפר על זה בצורת החומצה הפולית שבו, חומצה הידועה כחיונית לנשים בהריון ובמיוחד לאלו המתכננות להיכנס להריון.
מעטים יודעים כי יש חשיבות גדולה לשמירה נכונה על המלון לפני שאוכלים אותו. אם הוא בשל חשוב לשים אותו מיד במקרר, רצוי במקום עם יותר לחות וחשוב לא לשטוף אותו, אלא אם זה ממש לפני האכילה, אחרת שכבת הלחות שמצטברת עליו עלולה לפגוע בטעם שלו.
לסיכום, נראה שלא תהיה כאן הכרעה וככל הנראה יהיה עדיף להכין שתי קופסאות לבילוי בבריכה בפעם הבאה, אחת עם מלון והשנייה עם אבטיח. ‌וחשוב לא פחות, לדברי תזונאים, עדיף לאכול דווקא מלון ואבטיח יחד מבלי לערבב עם פירות אחרים. הסיבה, המלון והאבטיח מכילים יותר מים מרוב הפירות ולכן מתעכלים מהר יותר, לכן לא רצוי לשלב אותם עם פירות נוספים. קיץ נעים!
 
מוגש כחומר מקצועי על ידי "חקלאי גרנות", משווקת פירות וירקות בהם אבטיח ומלון תחת מותג "חקלאי גרנות"