טיפים לאירגון סביבת לימודים נעימה, יפה ומועילה

רוני ועידו כבר ילדים גדולים. רוני בת 15 ועידו בן אוטוטו 12, ובכ"ז- אין להם פינת עבודה מסודרת. את שעורי הבית הם מכינים על השולחן שבמטבח. האמת היא שניסיתי פעם לארגן לרוני פינת עבודה בחדר, אבל היא המשיכה לעבוד במטבח.
לפני כמה שבועות מצאתי פלטת עץ ברחוב. היא היתה עם שכבת לאכה מכוערת והמון חריטות, אבל ראיתי את הפוטנציאל שבה. לקחתי אותה ולא ידעתי עוד מה אעשה איתה.




ואז, יום אחד, הסתכלתי על חדר ריק שיש לנו בבית. זה מן חדר מבואה שמוביל לחדר של רוני ובעבר היה החדר של עידו. הבנתי שאני חייבת לעשות משהו עם החדר הזה אחרת הוא הופך למקום בו שמים "בינתיים" כל מיני דברים שאין לנו מה לעשות איתם. ואני ממש ממש לא רוצה שהחדר שמוביל לחדר של רוני יהיה חדר מחסן! אז החלטתי- אני הולכת לעשות שם פינת עבודה גדולה ויפה, שיכולה להכיל שני ילדים (ואפילו שלשה) בו זמנית ואני מתכוונת להשתמש בפלטה שמצאתי ברחוב!

לאחר שיוף בכמה דרגות חספוס עם מלטשת הפלטה נראתה חדשה לחלוטין!



עכשיו נשאר לי לקפוץ לאיקאה ולרכוש רגליים לשולחן (25 ש"ח ליחידה) ומנורת שולחן (195 ש"ח).
דרך אגב, נשארו ימים אחרונים למבצע של לקוחות ישראכרט באיקאה- קונים ב- 300 שקלים ומשלמים רק 200. בעצם, עם המבצע,  את הרגליים לשולחן קיבלתי במתנה.


ועדיין, משהו היה חסר לי. ואז הבנתי מה- רשת תלייה לכל מיני פתקי השראה, פתקים חשובים ושמונצעס שונים.
בירור קצר ברשת הוביל אותי לדן דיל ברחוב הפטיש 6 בנס ציונה, שם רכשתי את הרשת היפייפיה הזו בסכום המצחיק של 20 שקלים!



ואם כבר הגעתי לשם, הוספתי גם משטח חיתוך (30 שקלים) ולוח גיר בצורת כלוב ציפורים (25 ש"ח).

וככה נראית פינת העבודה החדשה של הילדים:


האמת היא שיש בדרך מעליאקספרס עוד כמה קישוטים קטנים, אבל המטרה היא מראה נקי ומסודר. נראה לי שהצליח לי, לא?

עלות הפינה החדשה הכוללת: פלטה, רגליים, מנורת שולחן, רשת מתכת, משטח חיתוך ולוח גיר- 270 שקלים (לאחר הנחת ה- 100 ש"ח באיקאה).

עכשיו, אחרי שגם אתם יודעים איך להכין פינת עבודה נעימה (שבקלות יכולה להיות משרד בבית עבור ההורים) קבלו טיפים מנצחים לארגון סביבת לימודים מאילנה כהנא העוסקת בייעוץ והנחיית הורים:




טיפים לאירגון סביבת לימודים

כבר בתכנון ראשוני של סביבת הלימודים בבית חשוב להבין שאנחנו ההורים מקבלים את ההחלטות , קובעים את הכללים ומלמדים את ילדנו הרגלי למידה.
סביבת הלימודים צריכה להיות מותאמת לילד, נוחה ומזמינה. מאורגנת כך שהילד יוכל בקלות למצוא כל דבר. אולם לילדי קשב גם משימה שנראית לנו פשוטה ביותר עלולה להיות מסובכת. לכן החשיבות גדולה בהקניית הרגלים מגיל צעיר.
עם הזמן תגלו כיצד נוח יותר לילדכם ללמוד - יש ילדים שקל להם יותר לשכב על המיטה, לשבת על שטיח, להקשיב למוזיקת רקע או להיות בשקט מוחלט.
לא כולם מוצאים שנוח להם לשבת על יד שולחן.
מכיוון שהקשיים הבולטים לילדי קשב וריכוז בזמן למידה הם מוסכות יתר וקושי בהתארגנות עלינו, ההורים, לסייע בידם וליצור סביבה שתאפשר למידה וסביבה מאורגנת ונוחה לשימוש.
אם החלטתם לרכוש רהיטים לפינת הלימודים שתפו את הילדים בבחירה – זה יעלה את המוטיבציה שלהם להשתמש בפינה זו.

איך עושים את זה?!
  • וודאו כי השולחן והכסא נוחים לעבודה ומותאמים לילד - שולחן גבוה מדי או נמוך מדי יהיה לא נוח לישיבה ממושכת ויגרום לילד "תנועות פיצוי" רבות שיסיחו את דעתו מהלימודים. רצוי לבחור כסא שניתן לכיוונון וכך תוכלו להתאימו לגובה המשתנה של הילד.

  • לקבוע שעה שבה מכינים שיעורי בית
לוודא שבשעה זו אין טלוויזיה דולקת, ואין גירויים (לא נשחק משחק מגניב עם האח הקטן בזמן שהגדול צריך להכין שיעורים-רק הידיעה שהוא מפסיד לא תאפשר לו להתרכז..)
  • שולחן עבודה ריק -
    שולחן הלימודים צריך להיות פנוי מצעצועים, חומרי יצירה, וכל דבר שאינו קשור לשיעורי הבית. כל דבר יכול להסיח את תשומת הלב.

  • לוח מגנטי/ מחיק/ שעם תלוי על הקיר מעל השולחן –
    לוח מאורגן כאשר המערכת העדכנית תלויה, טבלת סדר יום שבועי שעוזרת להבין מה מצופה השבוע ועוזרת להתארגנות . הלוח צריך להיות מסודר וקבוע.
  • מגרות ו/או כוורת / מדפים עם דלתות –
את כל ה"בלאגן" שיש בדרך כלל על השולחן נסדר בצורה מסודרת במגרות. אפשר גם להדביק מדבקה ולכתוב מה יש בתוכה. כך נרוויח סדר וארגון, כל דבר יוחזר למקום. וכשהילד מחפש דבר מה ידע בדיוק היכן זה נמצא.
ספרי קריאה, מגזינים וצעצועים למיניהם נסדר תוך קופסאות אחסון / מדף עם דלת.
כאשר הילד יושב ללמוד הצעצועים מאוחסנים בקופסא סגורה, הספרים מאחורי הדלת. למראית עין הילד רואה ארון סגור ומסודר. אין דבר שיסיח את דעתו בזמן הלימודים.

  • מעמדים לספרי הלימוד ומחברות-
כאשר ניגשים לסדר מערכת הילדים הולכים לאיבוד.
הדפיסו את מערכת השעות ולצידה רשימה ברורה של מה בציוד הדרוש לכל מקצוע.
את ספרי הלימוד והמחברות סדרו במעמדים. (במידת האפשר סדרו מעמד נפרד לכל מקצוע.)
  • סידור התיק והכנת מערכת – הקניית הרגלים.
הקפידו בהתחלה לעשות זאת עם ילדכם (איך ילמדו?!)
  1. רוקנו את הילקוט והחזירו כל דבר למקומו .
(הזדמנות נהדרת לנקות את התיק משאריות מזון, למצוא פתקים שהמורה שלחה אליכם , עפרונות וכלי כתיבה שאיבדו דרכם...)
  1. בדקו יחד מה שיעורי הבית וכוונו את הילד להיעזר בכם במידת הצורך.
רוב בתי הספר היסודיים מחוברים במערכות ממוחשבות בהם יכול הילד וגם ההורה לבדוק מה המשימות לביצוע בבית. בדקו יחד עם הילדים. כך תמנעו משפטים כגון "אין לי שיעורים" ו/או שקרים בעניין. אימרו לילד שבדקתם ויש שיעורים ב.... כוונו אותו לשעת הכנת שיעורי הבית. וודא כי הנכם זמינים לסייע במידת הצורך.
  1. כאשר סיים את שיעורי הבית – נבדוק יחד איתו מה מתוכנן למחר, נוציא מהמעמדים את הציוד הנדרש בכל מקצוע, נסדר בתיק את כל הציוד – רצוי שיהיו תאים קבועים לכל דבר (תא לחוברות, תא למחברות, תא לקלמר/יומן ותא לקופסת האוכל ולבקבוק המים.) תנו לילד להוציא בעצמו את הציוד ולסדר בעצמו כאשר אתם מסייעים לו. בכיתה אינכם נמצאים איתו. חשוב שידע היכן נמצא כל דבר.
  2. קלמר בכיתה וקלמר בבית – מומלץ שיהיה קלמר מלא ציוד קבוע בתיק.
    ובבית מגרה או קלמר נוסף שישמש לשיעורי הבית.
כאשר הילד מגיע לכיתה עם שיעורי הבית מוכנים וכל הציוד הוא מרגיש רגוע ובטוח, הוא לא "מתעסק" בדברים אחרים (אין לי מחק, חסר לי עפרון, שכחתי ספר, או בהערה של המורה על כך שלא הכין את השיעורים). והוא פנוי ללמידה.
סביבת למידה מאורגנת, סדר יום ברור, הידיעה שאנחנו ההורים פה בשבילם תסייע בידי הילדים בלמידה.
שיהיה בהצלחה ולמידה נעימה.

אילנה כהנא
הורות באחריות – יעוץ והנחיית הורים
053-5453350