אומגה 3 גליל לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, תסמונת טורט, אלרגיות ועוד

 


גיא ואורנה בן צבי היו הורים לכמה ילדים כשנולד להם ילד החולה בתסמונת טורט.
התסמונת התבטאה בקשיי קשב וריכוז, טיקים רבים, התפרצויות זעם ועוד...

להורים מדובר במכה קשה. סוג של אובדן. מסתכלים בלילה על הילד המושלם הנם במיטתו ולא מבינים למה זה מגיע לו. למה זה מגיע לנו- ההורים.

לצד ההתמודדות הקשה ביומיום, החל גיא לעשות תחקיר עמוק על התסמונת ועל הדרכים להשתלטות עליה.
אלו היו הימים הראשונים של האינטרנט והוא מצא פורום הורים באוניברסיטת הווארד שבארה"ב.
בהתאם להמלצותיהם הוא התחיל לתת לבנו אומגה3 מן הים.

בד בבד עם ההתנסות באומגה3 הבין גיא שישנם סוגים שונים של אומגה3 והשפעותיהן שונות וכמו כן- ישנו קשר הדוק בין תאריך ההפקה של הכמוסות (גם אם הן עדיין בתוקף) ושיטת האכסון שלהן, לבין ההשפעה שלהן על הצורכים אותן.

עם הידע שרכש, התחיל גיא לעזור להורים נוספים ולבסוף- הקים חברה המשווקת את האומגה3 בארץ, במטרה לעזור לילדים ומבוגרים.


כיום, הבן משרת כקצין בצה"ל, ונטול כל השפעות שליליות של התסמונת.


גיא בן צבי מספר:
אחד מבנינו נולד עם תסמונת טורט – הפרעה נוירו פסיכיאטרית, הבאה לידי ביטוי בטיקים (תנועות לא רצוניות) מוטוריים וקוליים, התקפות זעם והיפר אקטיביות. הטיפול הרפואי המקובל בתסמונת טורט הינו טיפול תרופתי.
מיום לידתו ועד גיל שש הילד היה חריג בהתנהגותו ובהיפר אקטיביות שלו ובמקביל סבל מאלרגיות קשות אשר חייבו אותנו לטפל בו בסטרואידים ואנטי היסטמינים באופן קבוע וכן סבל מבעיות לימודים קשות.

בגיל שש עם פרוץ והתגברות הטיקים לקחנו את בננו לאבחון אצל נוירולוג ילדים. הנוירולוג רשם לבננו תרופה בשם "הלידול" שאמנם הרגיעה אותו ודיכאה את הטיקים אך גרמה לתופעות לוואי קשות, אפאטיות ,חולשה גופנית, עייפות, חוסר ריכוז ופחדים.
הרגשנו שאנו נואשים ואז גיא התחיל לחפש מקורות אלטרנטיביים. יצרנו קשר עם הורים לילדי טורט בפורום תסמונת טורט באתר הפסיכיאטריה של ביה"ס לרפואה של הרוורד (MGH) והתחלנו לשאול שאלות. כך הגענו למכון HANDLE בארצות הברית המטפל בילדים עם בעיות נוירופסיכיטריות בדרך לא קונבנציונאלית. יצרנו קשר עם בילי סאנד, מומחית לטיפול בילדים עם הפרעות נירופסיכיטריות. כאשר בילי הגיעה לארץ ולאחר אבחון ובדיקה של הבן היא לימדה אותנו שיטת התעמלות שאמורה לפתוח ערוצים במוח ולהטיב עם המצב.
באותה פגישה היא חשפה אותנו לראשונה גם לאומגה 3 משמן דגים.
החלטנו לעבוד בכול שיטה בנפרד כדי לראות מה באמת משפיע: התחלנו בהתעמלות במשך כחצי שנה ללא אומגה 3 תוך מתן תרופת ההלידול.
התגלית:
לאחר חצי שנה לא ראינו הטבה והחלטנו לעבור לטיפול באומגה 3 משמן דגים ולהפסיק את ההתעמלות. לאחר תקופה של כ-3 חודשים התחילה הטבה משמעותית במצבו של הילד והתחלנו בהדרגה להוריד את התרופה. במקביל ראינו ירידה בחומרת האלרגיות מה שאיפשר להוריד בהדרגה את מינון התרופות נגד אלרגיה.
לאחר מספר חודשים נוספים הפסקנו לחלוטין את מתן התרופות והתמקדנו אך ורק במתן האומגה 3 .
במשך אותו זמן גיא המשיך ללמוד ולחקור על האומגה 3 , יצר קשרים עם מיטב החוקרים בעולם והבין יותר ויותר את חשיבות חומצות השומן הללו לבריאותו של ילדנו ולבריאות בכלל.
בתחילת הדרך צרכנו אומגה 3 משמן דגים אשר נמכרה על המדפים בבתי מרקחת בארץ. להפתעתנו הבחנו בכך שהשפעת האומגה 3 על הילד, משתנה מקופסה לקופסה וקישרנו זאת לתאריך ומנת היצור המודפסים על הקופסה. בנוסף חשנו בהבדל בצבע ובטעם של השמן בין מנה למנה.
לאחר מחקר יסודי על תכונות אומגה 3 משמן דגים הגענו למסקנה שהבעיה היא בתנאי האכסון וההובלה של השמן. הסתבר שבניגוד לדברי היבואנים חובה לשמור שמן דגים בקירור של כ 10 מעלות (מקרר רגיל) על מנת למנוע חמצון וקלקול השמן. מכאן הגענו למסקנה שאם ברצוננו לספק אומגה 3 משמן דגים טרי ומעולה לבננו עלינו להגיע למקור השמן ולקנות ישירות וכמובן לאחסן בקירור.
החיפוש:
בחיפוש מקור איכותי לאומגה 3 משמן דגים, הגענו לשני מפעלים אשר מיצרים שמן דגים למאכל אדם: פרונובה בנורווגיה ואושין ניוטרישן בקנדה.
לשמחתנו המפעל הקנדי אושין ניוטרישן הסכים למכור לנו ישירות את הסוג המיוחד שחיפשנו אשר לא יובא באותו זמן לארץ. התחלנו לקנות מהמפעל לצריכה עצמית של בננו ושל יתר בני המשפחה.
השיפור בבננו הלך ועלה וראינו כי שמן אשר מורכב מיחס נכון בין חומצות השומן ואשר נשמר בתנאים טובים, כלומר בתנאי יובש, קור וחושך (מקרר) משפר מאד את התוצאות.
סוף טוב הכל טוב:
כיום בנינו נרפא לחלוטין מהתסמונת טורט, תלמיד מצטיין, מקושר חברתית ללא אלרגיות וללא כל התופעות הקשורות לתסמונת טורט וכולנו צורכים אומגה 3 משמן דגים בזכותו. בני משפחה אשר סבלו במשך השנים מבעיות בריאות שונות שיפרו מאד את מצבם או נרפאו לחלוטין.
כיום אנו יודעים שכדי שאומגה 3 משמן דגים תשפיע בצורה נכונה, יש לקיים מספר תנאים הכרחיים:
יחס נכון בין DHA ו- EPA
שמירה בקירור עד כמה שאפשר מרגע היציאה מהמפעל ועד למקרר של המשתמש.
מינון נכון לכל איש לפי מצבו הבריאותי ומשקלו.
הקמת העסק:
השמועה על סיפורנו עברה מפה לאוזן, יותר ויותר אנשים אשר שמעו עלינו בקשו שנתחיל לייבא אומגה 3 משמן דגים עבורם.
כך ב- 2005 פתחנו את חברתנו – אומגה 3 גליל.
כיום כל משפחתנו וחברינו צורכים את האומגה 3 משמן דגים, כמו גם מאות לקוחות אחרים של אומגה 3 גליל, ורואים שיפור ניכר במצב בריאותם הן בזכות האומגה 3 והן בזכות הייעוץ התזונתי התומך שאנו מספקים.

תפקידן של חומצות השומן אומגה 3 בהפרעות קשב וריכוז:
אומגה 3 איננה חומר מסוים אלא תכונה של שומנים בלתי רוויים, כמו שבלונדיני איננו חומר אלא תכונה של שיער. כמו אומגה 3 יש גם אומגה 6 ואומגה 9 המקבילים לשיער שחור, בלונדיני וג`ינג`י. ישנן חומצות שומן רבות שהן אומגה 3, הן ממקור צמחי והן מהחי. האומגה 3 החיונית לאדם אשר מקורה בעיקר בשמן דגים מתחלקת לשתי חומצות שומן חיוניות, כל אחת בעלת תפקיד שונה לחלוטין. אלו הן הEPA- וה-DHA.
גוף האדם יודע ליצר DHA מ EPA אך לא להיפך. ולכן היחס בין EPA ל DHA במזון הוא חשוב ביותר, עם דגש על כך שתמיד חייבים לצרוך יותר EPA מ DHA. צריכה של DHA ללא EPA עלולה לגרום לנזקים אשר קצרה היריעה מלפרט כאן. יחס של 2:1 לטובת EPA הוא יחס אופטימלי, והוא היחס הטבעי ברוב דגי הים כמו סרדין מקרל ואנשובי.
גוף האדם יודע ליצר EPA מחומצה לינולנית שהיא האומגה 3 הצמחית שבזרעי פשתן. הבעיה היא שיעילות ההמרה מאומגה 3 צמחית לEPA אצל אדם בריא היא כ 5% בגברים וכ 10% בנשים בלבד. כמו כן לאנשים רבים יש בעיה מטבולית הגורמת לכך שיעילות ההמרה של האומגה 3 הצמחית לEPA היא נמוכה. לכן אומגה 3 ממקור צמחי בלבד איננה מספיקה, ביחוד לא מספיקה אצל אנשים חולים הסובלים ממחסור באומגה 3.
עוד מידע על חומצות שומן ושומנים בכלל ניתן למצוא במרכז המידע באתר אומגה 3 גליל.
תפקיד האומגה 3 במוח:
לאומגה 3 שני תפקידים במוח (ראה שרטוט)
1. הסדרת התקשורת הכימית הבין עצבית בסינפסה.
2. בידוד החלק החשמלי של העצב, האקסון, מהסביבה המימית של המוח ובכך מניעה של זליגת האות החשמלי מהעצב.
במידה ואין מספיק אומגה 3 מסוג EPA ו DHA אזי תופסת את מקומם חומצת שומן מסוג חומצה ארכידונית שהיא אומגה 6. לחומצה ארכידונית פעילות הפוכה לעומת EPA ו DHA- היא מגבירה מאד את פעילות המערכת החיסונית וגורמת לתופעות אוטואימוניות ומשבשת את התקשורת הכימית בין העצבים בסינפסה.
לצערנו אומגה 6 נפוצה מאד בתזונה הישראלית- כל הדגנים, התירס וכל השמנים הצמחיים (מלבד שמן זית ושמן קוקוס ודקל) מכילים כמויות עצומות של אומגה 6 ומעט מאד אומגה 3 ולכן לרוב ילדינו יש עודף גדול של אומגה 6 ומחסור באומגה 3, מה שמביא בנוסף על מחלות רבות אחרות גם הפרעות עצביות והתנהגותיות הקשורות בהסדרת הפעילות העצבית במוח.

מה זו הפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות מבחינה ביולוגית כימית?
התקשורת הבין עצבית במוח מתבצעת על ידי פליטה של כימיקלים בשם נוירוטרנסמיטורים (מעבירים עצביים) וקליטה שלהם על ידי קולטנים בעצב המטרה. נ"ט חשוב במיוחד בהפרעות קשב וריכוז הוא דופאמין. (ראה שרטוט).
הדופאמין אחראי על שתי תגובות הקשורות מבחינה אבולוציונית ליציאה לקרב- ראשית, יכולת קשב וריכוז גבוהה למשך זמן ארוך, פעילות זו הייתה חיונית לשלב חיפוש הציד, המארב, וכינון כלי הנשק אל המטרה בסבלנות. שנית, פעילות גופנית מתפרצת מכוונת מטרה אשר נחוצה לקרב עצמו שבו היה על הצייד לרוץ ולתקוף למשך פרק זמן קצר במהירות גבוהה.
לאור התפקידים הללו ניתן להבין שמחסור בדופאמין יגרום לשתי בעיות- קודם כל קושי בריכוז גבוה ללא תנועה לפרק זמן ארוך וקפיצה ממשימה למשימה. שנית חוסר יכולת לפעילות גופנית מכוונת מטרה כמו פעילות ספורט קבוצתית. ADHD קלאסי, כלומר חוסר קשב והיפר אקטיביות הוא תסמונת מובהקת שבה מחסור בדופאמין משחק תפקיד מרכזי.
מתילפנידט (ריטלין) ונגזרותיו הינו תרופה ממריצה המגבירה את פעילות הדופאמין במוח ואכן הוא משפר מצד אחד את יכולת הריכוז לטווח ארוך ומצד שני משפר את יכולת הפעילות מכוונת המטרה כמו משחקי ספורט ועבודת צוות.
אומגה 3 איננה מגבירה את הדופאמין אלא היא מונעת את המחסור בדופאמין על ידי כך שהיא מסדירה את המעבירות של דופן תא העצב כך שדופאמין יעבור במידה הנכונה. באותה הזדמנות אומגה 3 מסדירה את המעבירות של יתר הנ"ט כמו סרוטונין הממלא תפקיד חשוב בדיכאון ובכך מונעת את הצורך בתרופות מגבירות סרוטונין כמו פרוזק.

מה המינון?
המחסור בדופאמין המלווה לעיתים גם במחסור בסרוטונין גורם לספקטרום נרחב של תופעות הקשורות בקשב וריכוז. השפעת האומגה 3 היא אינדיוידואלית ותלויה גם במשקל הגוף. מסיבה זו יש טווח רחב של מינון. בהמלצות שימוש אנו נותנים את טווח המינון המומלץ על סמך נסיוננו ועל סמך מחקרים שנערכו בנושא ההשפעה של אומגה 3 על הפרעות התנהגות כולל ADHD, דיסלקציה, דיספרקסיה, אוטיזם ועוד.
משמעות המינון המינימלי היא שבמינון נמוך מכך בדרך כלל לא רואים השפעה כלשהי. משמעות המינון המקסימלי היא שמעבר למינון הזה בדרך כלל לא רואים שיפור נוסף. עם זאת את המינון האופטימלי לכל ילד או מבוגר מומלץ לחפש בניסוי וטעיה על פני זמן ארוך של שבועות ולעיתים חודשים. מכיוון שאין בעיה של מינון יתר לא צריך לחשוש מעליה וירידה במינון.

שילוב עם תרופות
מניסיוננו, ניתן לשלב אומגה 3 עם תרופות לקשב וריכוז ללא תופעות לוואי, אך מומלץ לעשות זאת בהדרגה. בדרך כלל האומגה 3 תגביר את פעילות התרופה מכיוון שהיא "מרפאת" את הממברנה בסינפסה, המקום בו מתבצעת התקשורת העצבית של המוח והמקום בו נוצר מחסור בדופאמין העומד בשורש התופעות של חוסר קשב, חוסר זיכרון והיפר אקטיביות. ממברנת הסינפסה הוא המקום בו תרופות פועלות על ידי הגברת פעילות הדופאמין. כאשר הממברנה "נרפאת" מבחינת הרכב חומצות השומן שבה התרופה הופכת להיות "מיותר" או ב"מינון יתר" ואז יש צורך להפחית בהדרגה את המינון שלו, עד כדי גמילה. הנכם מוזמנים ליצור עימנו קשר אם ברצונכם לשלב אומגה 3 במינון אפקטיבי עם תרופות לקשב וריכוז.

ויטמין E
מומלץ ביותר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לקחת תוספת של ויטמין E מכיוון שאצל ילדים אלו יש בדרך כלל מחסור באנטיאוקסידנטים. אלא אם כן הילד אוכל כמויות גדולות מאד של ירקות, קרוב לוודאי שיש לו מחסור. תוספת של אומגה 3 מעלה את העומס המחמצן בדם כי אומגה 3 רגישה מאד לחמצון, ולכן בלקיחת אומגה 3 על ידי ילדים או מבוגרים עם ADHD חשובה תוספת של ויטמין E. בדרך כלל מינון של 200 יב"ל לילד ו 400 יב"ל למבוגר יעשו את העבודה. מומלץ לצרוך רק ויטמין E בצורת שמן בקפסולות או בבקבוק ולא ויטמין E מוצק שהוא צורה פחות זמינה לגוף.
במידה והתחלתם לצרוך אומגה 3 וראיתם תגובה שלילית או חוסר תגובה, יתכן שיש מחסור באנטיאוקסידנטים הגורם לחמצון האומגה 3 בדם ומונע ממנה להגיע ליעדה במוח וביתר איברי הגוף.

שינויי תזונה אחרים
מומלץ להפחית כלל הניתן צריכה של מזונות המכילים סוכר, עמילן וצבעי מאכל כמו דגנים, לחם, עוגות, פסטה, ממתקים (מלבד שוקולד מריר 65% ומעלה). מומלץ להגביר ככל הניתן אכילת ירקות מגוונים, צריכת מזון המכיל שומן כמו בשר ביצים חמאה ומוצרי חלב שמנים, שמן זית, אבוקדו ושאר ירקות ופירות שמנים. מומלץ להימנע משמני מאכל צמחיים כמו שמן תירס, שמן חמניות, חריע, סויה וכל יתר השמנים הצמחיים מלבד שמן זית ושמן קוקוס ודקל. מומלץ להימנע במיוחד מצריכת שומן טרנס הקיים במרגרינה ודברי מאפה וחטיפים מעובדים. שומן טרנס תופס את מקומה של האומגה 3 במוח ולכן מגביר את הנזק של מחסור באומגה 3.
למידע נוסף חפשו "תזונת אומגה".

השפעה צפויה
השפעה צפויה- שיפור ברגיעה, במצב הרוח ובקשב תוך כשבועיים-שלושה. ירידה במינון התרופה בהדרגה עם השיפור במצב ועליית המינון של האומגה 3.
הערה: המלצות המינון שלי חושבו עבור קפסולות של 600 מ"ג חומר פעיל עם 400 מ"ג EPA ו 200 מ"ג DHA. במקרה של קפסולות של 300 מ"ג חומר פעיל עם 200 EPA ו 100 DHA יש להכפיל את כמות הקפסולות שבהמלצות.


אירוע ההשקה התקיים ב- 'מרכז מורגנשטרן' הייפייפה:
'מרכז מורגנשטרן' הינו מרכז ייחודי לריפוי, שימור הבריאות ואיכות החיים. במרכז מתקיימים טיפולים ברפואה סינית, סדנאות, הרצאות, תרגולי צ'י קונג רפואי והדרכת מטפלים.
המרכז מנוהל על ידי יוסי מורגנשטרן, מומחה בעל ניסיון של 30 שנים ברפואה סינית מסורתית, מורה בכיר לצ'י קונג, מרצה מוביל לרפואה סינית, מנחה סדנאות וקבוצות לבריאות ולהתפתחות אישית בארץ, באירופה ובסין.מורה מוסמך בשיטת פלדנקרייז,
מנהל 'מרכז מורגנשטרן בדרך השדות' בכפר שמריהו  - מרכז משולב לריפוי, להתחדשות ולבריאות ובי"ס להכשרת מטפלים, פעיל למען ריפוי המדינה ברמת הפרט והחברה.

http://www.omega3galil.com