ספר: על המסלול – ממחלה להחלמה


בחברה ישנו טאבו מסויים על נושאים ש"אסור" לדבר עליהם. אחד מהם הוא נושא מחלות הנפש.
אנשים רבים נוטלים כדורים על בסיס קבוע, חלק מתאשפזים, בין אם בכפייה ובין אם מרצונם החופשי לאשפוז יום בו הם מגיעים אחת ליום לביקורת ושאר הזמן נמצאים בבתיהם וחיים חיים רגילים לגמרי.

אדם נועז בשם צביאל רופא, שהוגדר כלוקה בנפשו במהלך שירותו הצבאי, הוציא ספר על נושא כאוב זה ומדגים כיצד ניתן לחיות חיים בעלי ערך ומשמעות לצד המחלה.

"אדם היה בחדר קטן במחיצת שד עצום ולא יכול היה לברוח ולהיפטר ממנו. השד הכה אותו על ימין ועל שמאל, מירר את חייו ועינה אותו".
זאת דרך אחת לתאר את התמודדותו של אדם עם התקף של מחלת נפש, כותב רופא. מאז שהוגדר כלוקה בנפשו, פועל רופא למען זכויותיהם של מתמודדי הנפש בישראל ולמען הסרת הסטיגמה שדבקה בהם.

בין השאר ייסד רופא את תנועת מתמודדי הנפש בישראל (עמותת "התמודדות" ב-92' שמשמה נגזרו השמות "המתמודדים" ו"מתמודדי הנפש"). בשנת 1993 היה הראשון בארץ שהצהיר בגלוי על היותו אדם שלקה בנפשו, תוך חשיפה מלאה של סיפורו האישי בראיון טלוויזיה של חצי שעה ("קשר משפחתי") וזאת במטרה להיאבק בסטיגמה החברתית הקשה הרובצת על נפגעי הנפש.

צביאל הקים את קבוצות התמיכה הראשונות בישראל לעזרה עצמית בתחום בריאות הנפש, ובמשך 16 שנים הנחה קבוצות לעזרה עצמית במסגרת עמותת אנוש.

ב-2010 וב-2012 עתר לבג"צ לצד רעייתו דליה וירצברג-רופא למען זכות בחירה במוסד האשפוז הפסיכיאטרי, כלומר, השוואת זכויות נפגעי הנפש לאלה של שאר החולים.


ב-2012 יזם והקים את "נפש אל נפש" - אתר היכרויות ייחודי באינטרנט לאנשים המתמודדים עם מחלת נפש.

"על המסלול – ממחלה להחלמה" מחולק לשלושה שערים:  השער הראשון כולל משלים מקוריים שמסבירים עניינים מורכבים בתחום בריאות הנפש בלשון בהירה וציורית, השער השני מכיל רשימת קצרות המאירות זוויות שונות של הנושא ושל ההתמודדות היומיומית, ובשער השלישי - מאמרים אישיים ועיוניים, כולל שיטות להתמודדות עם המחלה ומניעת התקפים שלה.



"על המסלול – ממחלה להחלמה" הנו  ספרו השלישי של צביאל רופא, מחבר הספרים "הקרב על השפיות" (1998) ו"מישהו מטפל בך, סיפור על טיפול נפשי" (2003).
"על המסלול – ממחלה להחלמה", הוצאת אוריון, מכיל 242 עמודים.
מחיר: 72 שקל.
להשיג ברשתות סטימצקי וצומת ספרים.